حملات هوایی پاکستان بر افغانستان؛ طالبان از پیامد این اقدام هشدار دادند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان حملات هوایی شب گذشتهٔ پاکستان بر دو ولسوالی ولایت‌های پکتیا و خوست را به شدت نکوهش کرده و این اقدام اردوی پاکستان را تجاوز بر خاک افغانستان خواند.

مجاهد روز دوشنبه ۱۸ مارچ (۲۸ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که نیروهای هوایی پاکستان در ساحهٔ لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ساحهٔ افغان- دوبی ولسوالی سپیره ولایت خوست بر خانه‌های مسکونی بمباران کردند.

به گفتۀ مجاهد، در نتیجۀ این حملات هوایی سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

او افزود: “امارت اسلامی (حکومت طالبان) حملات متذکره را با سخت‌ترین الفاظ محکوم می‌نماید و این اقدام ناسنجیده را تجاوز بر حریم افغانستان می‌داند. امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) که تجربه آزادی و مبارزه طولانی در برابر ابرقدرت‌ها را دارد، به هیچ کسی اجازه تجاوز به خاک خویش را نمی‌دهد.”

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که نیروهای هوایی آن کشور حوالی ساعت ۳:۰۰ بامداد دوشنبه، منزل عبدالله شاه، یک فرمانده تحریک طالبان پاکستان را در ساحه لمن ولسوالی برمل پکتیکا هدف قرار دادند که در نتیجه این عبدالله شاه، خانم و پسر خردسالش کشته شدند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، حضور این فرمانده طالبان پاکستانی در افغانستان را رد کرد و گفت: “جانب پاکستان ادعا کرده که در این حملات شخصی را به نام عبدالله شاه هدف قرار داده است، در حالی که فرد متذکره در پاکستان می‌باشد.”

در این حال، پس از حملۀ هوایی پاکستان در ولايت‌های پکتيکا و خوست، عبدالله شاه، فرمانده تحریک طالبان پاکستان با نشر نوار تصویری از خودش گفت که در وزیرستان جنوبی است و حمله علیه خود را رد کرد.

سخنگوی حکومت طالبان از مردم پاکستان و حکومت جدید این کشور خواست که برای جلوگیری از تیرگی روابط میان دو کشور، جلو “چند جنرال با چنین عملکردهای بی‌باکانه” را بگیرند.

او هشدار داد: “پاکستان باید ملامتی عدم کنترول رویدادها، ناتوانی و مشکلات خویش را به دوش افغانستان ناندازد، زیرا این چنین حوادث نتایج بسیار ناگواری را در قبال خواهد داشت که کنترول آن از اختیار پاکستان بیرون خواهد بود.”

وزارت دفاع حکومت طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفت که نیروهای سرحدی این گروه، در پاسخ به این حمله پاکستان، “مراکز نظامی پاکستان را در امتداد خط فرضی با تسلیحات ثقیله هدف قرار دادند”.

اردوی پاکستان تا اکنون در مورد این حملات هوایی تبصره نکرده است.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که دو روز قبل، آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در یک نشست مرکز تحقیقاتی در اسلام‌آباد ادعا کرد که بر اساس شواهد در دست داشته تحریک طالبان پاکستانی به وسیلۀ افغان‌ها از هند پول دریافت می‌کند.

آصف درانی روز شنبه ۱۶ مارچ (۲۶ حوت) در یک نشست انستیتوت مطالعات صلح پاکستان پیرامون افغانستان گفت که به نظر می‌رسید هزینه مخارج روزانه جنگجویان تحریک طالبان پاکستان را مرجع دیگری می‌پردازد، چون به گفتۀ وی حکومت طالبان توان پرداخت مصارف روزانه این تعداد جنگجویان را ندارد.

به گفتۀ درانی، بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند.

اما در پاسخ به این ادعای درانی، حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان گفت که هیچ گروهی تروریستی در افغانستان حضور ندارد.

منبع

Be the first to comment on "حملات هوایی پاکستان بر افغانستان؛ طالبان از پیامد این اقدام هشدار دادند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*