حمله موشکی ایران؛ پاکستان: سفیر ایران فعلا اجازه بازگشت به اسلام‌آباد را ندارد

وزارت خارجه پاکستان یک روز پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به این کشور اعلام کرد که سفیر ایران فعلا اجازه بازگشت به اسلام‌آباد را نخواهد داشت.

ممتاز زهرا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش سفیر خود را از تهران فرا خوانده است و سفیر جمهوری اسلامی در اسلام‌آباد که هم اکنون در ایران است، فعلا اجازه بازگشت به پاکستان را نخواهد داشت.

پاکستان همچنین تمامی «دیدارهای عالیرتبه را به تعلیق» در آورده است.

ممتاز زهرا همچنین گفت: «پاکستان حق خود را برای پاسخ دادن به این اقدام غیرقانونی محفوظ می‌دارد. مسئولیت این عواقب کاملا به عهده ایران است.»

وزارت خارجه ایران هنوز واکنشی به این اقدام نشان نداده است.

مطالب پیشنهادی

End of مطالب پیشنهادی

در همین حال، فواد حسین وزیر خارجه عراق امروز گفت اتحادیه عرب یک نشست اضطراری درباره حمله موشکی دیروز ایران به اربیل برگزار خواهد کرد.

ایران دیروز پیش از پاکستان به عراق، سوریه هم حمله موشکی کرده بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، امروز درباره حملات موشکی اخیر گفت: «ما در دفاع از منافع ملی و مردم‌مان هیچ محدودیتی قائل نیستیم و این کار را با اقتدار انجام می‌دهیم.»

امیر آشتیانی گفت: «ما نمی‌پذیریم که در مرزهای ما کسی بخواهد شیطنت کند. از هر ناحیه‌ای جمهوری اسلامی را تهدید کنند، عکس‌العمل نشان می‌دهیم.»

روز گذشته رسانه های دولتی ایران اعلام کردند که این کشور پایگاه‌های جیش‌العدل را در بلوچستان پاکستان هدف قرار داده‌اند. وزارت خارجه پاکستان ضمن محکوم کردن گفت که دو کودک در حمله روز سه شنبه کشته شده‌اند.

پیشتر وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این حملات «کاملا غیرقابل قبول» است و نقض حاکمیت پاکستان و می‌تواند «عواقب جدی» داشته باشد.

ساعتی پیش چین از هر دو کشور خواست که «خویشتنداری» نشان دهند و از اقداماتی که باعث تشدید تنش می‌شود پرهیز کنند.

امروز مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در کنفرانس خبری هفتگی گفت: «ما از دو طرف می‌خواهیم که خویشتنداری نشان دهند و از اقداماتی که باعث افزایش تنش می‌شود خودداری و با هم برای حفظ صلح و ثبات کار کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما هم ایران هم پاکستان را همسایگانی نزدیک و از کشورهای مهم اسلامی می‌دانیم.»

محل حمله تقریبا ۴۵ کیلومتری گذرگاه معروف دو ایران و پاکستان عنوان شده است
توضیح تصویر،محل حمله تقریبا ۴۵ کیلومتری گذرگاه معروف دو ایران و پاکستان عنوان شده است

درباره حملات ایران به پاکستان چه می‌دانیم؟

در بیانیه رسمی دولت پاکستان مشخص نشده است که این حمله به کجا انجام شده است، اما رسانه‌های پاکستان می گویند که این حمله در نزدیکی پنجگور در جنوب غربی ایالت بلوچستان در ۴۵ کیلومتری عمق خاک پاکستان بوده است.

ایران دیروز گفت به دو مقر جیش العدل در داخل خاک پاکستان حمله موشکی و پهپادی کرده است. پاکستان این حمله را محکوم و تقبیح کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

جیش العدل در بیانیه‌ای با تایید این حملات گفت در این حمله دو کودک کشته و سه نفر زخمی شده‌اند.

پس از اعدام عبدالمالک ریگی رهبر جندالله در سال ۱۳۸۹، دو گروه جیش‌العدل و جیش‌النصر شکل گرفتند. ایران این گروه‌ها را «تروریستی» می‌داند.

ساعتی پس از اینکه ایران گفت به مقر جیش‌العدل در پاکستان حمله کرده، خبرگزاری ایرنا از رزمایش مشترک نیروهای دریایی ایران و پاکستان خبر داد.

بنا بر این گزارش، در این تمرین نظامی موشک‌اندازها و کشتی‌های جنگی دو کشور شرکت داشتند و مانورهای تاکتیکی، مخابراتی و ارسال و دریافت پیام‌های اورژانس را تمرین کردند.

این رزمایش یک‌روزه در تنگه هرمز انجام شد.

ساعتی پیش از آن هم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست داووس با انوار الحق نخست وزیر موقت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

منبع

Be the first to comment on "حمله موشکی ایران؛ پاکستان: سفیر ایران فعلا اجازه بازگشت به اسلام‌آباد را ندارد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*