حمله میدان هوایی کابل در ۲۰۲۱؛ کانگرس از پنتاگون توضیح خواست

1
1

نُه عضو کانگرس امریکا از لوید آستین وزیر دفاع این کشور خواسته‌اند تا ادعاها در باره شلیک نیروهای امریکا بر غیرنظامیان را در حمله‌ی انتحاری اگست ۲۰۲۱ میلادی در میدان هوایی کابل بررسی کند.

این حمله مرگ‌بار به روز بیست‌وششم اگست ۲۰۲۱ زمانی رخ داد که هزاران تن از شهروندان کشور در حومه میدان هوایی کابل تجمع کرده بودند و می‌خواستند با رسیدن به میدان هوایی به بیرون از کشور بروند؛ اما در آن هنگام، انفجار مرگ‌باری رخ داد که در نتیجه آن صدها تن کشته یا زخمی شدند.

در آن هنگام، گفته شد که برخی افراد در نتیجه انفجار نه، بل در نتیجه شلیک گلوله کشته شده‌اند.

اکنون با گذشت نزدیک به سه سال به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، کانگرس امریکا در نامه‌ای از وزارت دفاع این کشور خواسته تا مسله شلیک گلوله بر غیرنظامیان را روشن بسازد.

صادق شینواری یکی دیگر از آگاهان مسایل نظامی می‌گوید: «امریکا غیرمنتظره از خاک افغانستان بیرون شد. باید امنیت کامل در میدان هوایی می‌گرفتند که چنین واقعه ناگوار رخ نمی‌داد.»

با این حال امارت اسلامی نیز تایید کرده است که در حمله انتحاری به تاریخ بیست‌وششم اگست ۲۰۲۱ در میدان هوایی کابل، بسیاری افراد در نتیجه اصابت گلوله جان باختند.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی افزود: «دلایلی را پیدا کردیم که بعد از حمله شلیک هم بالای افغان‌ها شده بود و دیده شده بود که بعضی شهدا و زخمی مرمی خورده بودند، از همین خاطر آمار تلفات حادثه هم بلند رفت.»

این در حالی‌ست که پنتاگون در دو تحقیق خود در سال ۲۰۲۲ گفته بود که تیراندازی‌ها از سوی نیروهای امریکایی و بریتانیایی پس از انفجار صورت گرفته و به کسی اصابت نکرده است.

در رویداد میدان هوایی کابل در جریان روند تخلیه و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که داعش خراسان مسوولیت آن را به عهده گرفت، ۱۷۰ شهروند ملکی افغانستان و ۱۳ نظامی ایالات متحده کشته شدند.

منبع

Be the first to comment on "حمله میدان هوایی کابل در ۲۰۲۱؛ کانگرس از پنتاگون توضیح خواست"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*