خطر قحطی و کمبود مراقبت‌های صحی در پی کاهش کمک‌‌رسانی به افغانستان

کارشناسان هشدار دادند که میلیون‌ها نفر در افغانستان احتمالاً در زمستان پیش‌رو به دلیل کاهش کمک‌های خارجی، با قحطی و کمبود مراقبت‌های صحی مواجه شوند.

یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژی به شبکه «صدای آمریکا» گفت: «جان میلیون‌ها زن و کودک گرسنه در زمستان امسال در افغانستان در خطر است.»

براساس گزارش «صدای آمریکا»، از جمعیت تقریبا 38 میلیون نفری افغانستان، حداقل 15 میلیون نفر نیاز مبرم به کمک‌های غذایی دارند. اما برنامه جهانی غذا اعلام کرده که می‌تواند تنها به 5 میلیون نفر در ماه اوت کمک کند و این امکان وجود دارد که کمک‌های غذایی در ماه‌های آینده کاهش یابد.

اگلند گفت کاهش کمک‌های خارجی همچنین خدمات مراقبت‌های صحی را کاهش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، کار بیش از 260 کلینیک در ماه ژوئن گذشته در افغانستان متوقف شد که باعث محروم شدن 2 میلیون نفر از مراقبت‌های صحی شد.

سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر نیازهای مالی فعلی برآورده نشود، 3.7 میلیون نفر دیگر در افغانستان دسترسی به مراقبت‌های صحی ضروری را از دست خواهند داد.

سازمان ملل در سال جاری درخواست 3.26 میلیارد دلار کمک مالی بشردوستانه برای افغانستان کرده است، اما تامین‌‌کنندگان مالی تا 8 اوت تنها حدود 800 میلیون دلار (کمتر از 25 درصد از درخواست) کمک ارائه داده‌اند.

در این گزارش آمده است، کاهش کمک‌ها به افغانستان بیشتر به دلیل سیاست‌های سرکوب‌گرانه دولت افغانستان و محدودیت‌هایی است که این گروه به ویژه علیه زنان از جمله محرومیت از تحصیل و کار زنان و دختران اعمال کرده‌اند.

همچنان محدودیت‌های این گروه در روند کمک‌رسانی و انحراف منابع مالی به نفع خودشان، کمک‌ها برای افغانستان را کاهش داده است.

مقامات افغان اما با رد مداخله در فعالیت‌ سازمان‌های بشردوستانه، کمک‌کنندگان غربی را به سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه متهم می‌کنند.

سهیل شاهین، سخنگوی این گروه گفت: «ما هرگز در برنامه‌های کمک‌رسانی مداخله نکرده‌ایم، اما به عنوان یک مقام مسئول توصیه کرده‌ایم که کمک‌ها به مستحق‌ترین و نیازمندترین جوامع ارسال شود».

گروه که حکومت آنها همچنان از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده با تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستند و بسیاری از کشورهای کمک‌کننده به مردم افغانستان تنها برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را تأمین مالی می‌کنند که با این گروه مرتبط نباشد.

منبع

Be the first to comment on "خطر قحطی و کمبود مراقبت‌های صحی در پی کاهش کمک‌‌رسانی به افغانستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*