خلیل‌زاد: بایدن بدون درنظرداشت توصیه دیپلمات‌های امریکایی افغانستان را ترک کرده است

۸صبح، کابل: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ پیشین امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده مشوره دیپلمات‌های ارشد، از جمله انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این که از او خواسته بودند نیروهای امریکایی را بدون وجود «شرایط خاص» از افغانستان خارج نکند، نادیده گرفته است.

خلیل‌زاد این موضوع را روز چهارشنبه، ۱۲ ثور، در کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا بیان کرده است.

در حالی که طرح خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه ۲۰۲۰ دوحه میان واشنگتن، دولت سابق افغانستان و طالبان آغاز شد بود، خلیل‌زاد تاکید کرده است که بایدن می‌توانست این طرح را متوقف یا تغییر دهد.

وی افزوده است: «وزیر امور خارجه و من خواستار یک رویکرد خروج مشروط بودیم. اما طوری که همه ما می‌دانیم تصمیم نهایی این بود که براساس یک جدول زمانی عقب‌نشینی کنیم.»

براساس گزارش نیویارک پوست، نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان گفته است که وی به بایدن توصیه کرده بود که پیش از خروج نیروهای امریکایی، طالب ان و دولت پیشین افغانستان باید به توافق صلح جداگانه دست یابند.

بربنیاد این طرح خلیل‌زاد، پس از خروج نیروهای امریکایی دولت مشارکتی با سهم مساوی طالب ان و دولت پیشین در افغانستان شکل می‌گرفت.

این دیپلمات پیشین امریکایی تصریح کرده است: «این اساساً نوعی فرمول تقسیم قدرت بود که کارشناسان در مشوره با کارشناسان خارجی ارایه کرده بودند. در آن دولت افرادی گماشته می‌شد که با هر دو طرف [طالبان و دولت پیشین] رابطه داشته‌اند و توسط فردی قابل‌ قبول برای هر دو طرف رهبری می‌شد.»

به گفته خلیل‌زاد، مقام‌ها در وزارت امور خارجه امریکا پیش‌بینی کرده بودند که تقسیم قدرت در افغانستان بدون حضور ایالات متحده بیش از سه سال دوام نمی‌آورد.

این در حالی است که نماینده‌ پیشین امریکا برای صلح افغانستان در ماه دلو گذشته نیز در نشست استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده گفته بود که فصل مبارزه برای افغانستان به پایان نرسیده و نباید به این کشور پشت شود.

منبع

Be the first to comment on "خلیل‌زاد: بایدن بدون درنظرداشت توصیه دیپلمات‌های امریکایی افغانستان را ترک کرده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*