دادگاهی در پاکستان به ادامه بازداشت عمران حکم داد

یک دادگاه ویژه در پاکستان حکم ادامه بازداشت عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان را صادر کرده است. این حکم در ارتباط با اتهام سوء‌استفاده از محتوای یک سند دیپلماتیک محرمانه علیه آقای خان صادر شده است.

در این پرونده، او متهم است که برای منافع سیاسی، اطلاعات محرمانه ارسالی سفیر پاکستان در آمریکا را افشا کرده است.

آقای خان سال گذشته از مقام خود برکنار شد اما گفته است که برکناری او توطئه‌ای از سوی دشمنان سیاسی او بوده است.

حکم ادامه بازداشت عمران خان یک روز پس از آن صادر شده که دادگاه دیگری اجرای محکومیت زندان او به اتهام فساد مالی را به حالت تعلیق درآورد.

آقای خان گفته است که علیه او با انگیزه سیاسی پرونده‌سازی شده است.

تعلیق حکم سه سال زندان

دادگاه عالی پاکستان سه‌شنبه (۳۰ اوت-۷ اردیبهشت) سه سال زندان عمران خان، نخست‌وزیر سابق، به اتهام فساد مالی را به حال تعلیق در آورد. او چند هفته پیش برای اعلام نکردن هدایایی که گرفته و فروش آنها به مبلغ ششصد هزار دلار مجرم شناخته و به سه زندان محکوم شده بود.

وکلای آقای خان درخواست تجدیدنظر داده و خواسته بودند حکم زندان فعلا اجرا نشود.

روز پیش از از این نیز دادگاهی دیگر اتهام برانگیختن شورش را وارد ندانسته بود.

آقای خان در سال ۲۰۱۸ نخست‌وزیر شد، اما سال گذشته با رای عدم اعتماد برکنار شد.

در ماه مه، آقای خان به دلیل عدم حضور در دادگاه دستگیر شد. اما با حکم دادگاه عالی پاکستان آزاد و دستگیری‌اش غیرقانونی اعلام شد.

از آن زمان حزب او تحت فشار شدید مقامات دولتی بوده است.

بسیاری از مقامات ارشد حزب عمران خان کشور را ترک کردند و هزاران نفر از هوادارانش به اتهام دست داشتن در اعتراضات پس از دستگیری او، دستگیر شدند.

عمران خان اخیرا در مصاحبه ای با بی‌بی‌سی گفت که ارتش از بیم پیروزی حزب او، تاریخ انتخابات را اعلام نمی‌کند. او همچنین ارتش را متهم به آغاز خشونت‌ها پس از دستگیری‌اش کرد.

پارلمان پاکستان حدود سه هفته پیش و با پایان رسیدن دوره‌اش بر اساس قانون منحل شد. براساس قوانین کشورا نتخابات جدید که باید ظرف ۹۰ روز برگزار شود اما هنوز زمانی برای آن اعلام نشده است و به گفته ناظران احتمالا به تعویق خواهد افتاد.

پیشتر یکی از اعضای کمیسیون انتخابات پاکستان به بی‌بی‌سی گفت: «انتخابات پس از انجام سرشماری جدید برگزار خواهد شد که حدود چهار ماه طول به طول خواهد انجامید و در نتیجه ممکن است انتخابات تا سال آینده به تعویق افتد.»

ارتش پاکستان همیشه نقش حیاتی در حکومت این کشور داشته و بازیگر تعیین کننده پشت صحنه بوده است، هر چند در ظاهر مداخله خود در امور سیاسی را انکار می‌کند.

عمران خان یکی از چندین رهبر سابق پاکستانی است که در دهه‌های اخیر به دادگاه کشیده شده‌اند. نواز شریف، بی‌نظیر بوتو و دیکتاتور نظامی پرویز مشرف فقط چند نفر از آن‌ها بودند.

سیاست‌مداران پاکستان خیلی اوقات می‌گویند که دستگاه قضایی این کشور در برخورد علیه آنها انگیزه‌های سياسی دارد هر چند برخورد دستگاه قضایی با مخالفان‌شان را توجیه می‌کنند.

عمران خان

منبع

Be the first to comment on "دادگاهی در پاکستان به ادامه بازداشت عمران حکم داد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*