درگیری‌ها در سودان ده‌ها کشته و صدها زخمی بر جا گذاشت

درگیری ها در خرطوم، پایتخت سودان بین نظامیان سودانی و شبه نظامیان “نیروهای حمایت سریع” ده‌ها کشته و صدها زخمی برجاگذاشته است.

انجمن داکتران سودان روز یکشنبه ۱۶ اپریل (۲۷ حمل) گفت: “شمار مجموعی تلفات نظامیان به ۵۶ نفر رسیده و افزون بر این ده‌ها نیروی امنیتی نیز کشته و حدود ۶۰۰ نفر زخمی شده اند.”

نیروهای شبه نظامی موسوم به حمایت سریع سودان ادعا می‌کنند که کنترول قصر ریاست جمهوری، اقامتگاه لوی درستیز و میدان هوایی بین المللی خرطوم را به دست گرفته اند.

اما اردوی سودان این ادعاها را رد کرده و گفته است که کنترول کامل میدان هوایی و سایر پایگاه‌ها را در دست دارند.

نیروهای هوایی سودان اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای از مردم خواست تا در خانه بمانند زیرا حملات هوایی علیه شبه نظامیان ادامه دارد.

در همین حال، عربستان سعودی گفته است که یک طیارهٔ مسافربری آن کشور که برای پرواز از میدان هوایی خرطوم به قصد ریاض، پایتخت آن کشور، آماده می‌شد، هدف گلوله قرار گرفته است.

علاوه بر خرطوم، گزارش‌هایی از درگیری‌های مسلحانه در سایر نقاط سودان به ويژه منطقه دارفور نیز گزارش شده است.

اردوی سودان با رد پیشنهاد مذاکره با نیروهای شبه‌نظامی، خواستار از بین بردن شبه‌نظامیان شده است. به باور کارشناسان این لحن تند اردو نشان می‌دهد که درگیری میان این متحدان سابق که به طور مشترک کودتای سال ۱۴۰۰ را سازماندهی کردند، احتمالا ادامه خواهد داشت.

درگیری‌ها در سودان چند روز پس از تنش‌های شدید میان رهبر نظامی عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دگلو، رهبر شبه نظامیان بر سر ادغام برنامه‌ریزی شده نیروهای شبه نظامی داگلو در اردوی این کشور آغاز شد.

ادغام شبه نظامیان یکی از عناصر کلیدی مذاکرات برای نهایی کردن توافقی بود که کشور را به حاکمیت غیرنظامی بازگرداند و به بحران سیاسی-اقتصادی ناشی از کودتای ۲۰۲۱ اردو پایان دهد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد خواستار “توقف فوری خصومت‌ها” شده و برای یافتن راه‌های کاهش تنش با عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر و موسی فکی، رییس کمیسیون اتحادیه افریقا، گفت‌وگو کرده است.

منشی عمومی ملل متحد همچنین با البرهان و دگلو صحبت کرده و از آنها خواسته است “به گفتگو بازگردند.”

اتحادیه عرب به درخواست مصر و عربستان سعودی قرار است روز یکشنبه نشست فوری برای بررسی وضعیت سودان برگزار کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی در تماس با انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا بر “اهمیت توقف تشدد نظامی” تاکید کردند.

درخواست‌های مشابهی از سوی رهبران کشورهای افریقایی و عربی، اتحادیه اروپا، فرانسه، ایتالیا، روسیه و ایران نیز صورت گرفته است.

اما دگلو در مصاحبه با اسکای نیوز عربی مستقر در امارات با رد گفتگوها گفت: “البرهان جنایتکار باید تسلیم شود.”

ادروی سودان نیز در صفحهٔ فیسبوک خود دگلو را “جنایتکار تحت تعقیب” و نیروهای حمایت سریع را “شبه نظامیان شورشی” خوانده و گفته است “تا زمان انحلال” این گروه “هیچ مذاکره یا گفتگویی وجود نخواهد داشت.”

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*