شهروندان: با وجود کاهش ارزش دالر در برابر افغانی، بهای مواد خوراکی بلند است

باشندگان کابل می‌گویند با آن‌که بهای دالر در برابر افغانی کاهش یافته؛ اما هیچ تغییری در بهای کالاها در بازارهای پایتخت به میان نیامده است.

باشندگان از مسوولان می‌خواهند که اقتصاد ضعیف مردم را در نظر گرفته و در زمینه کنترول بهای مواد خوراکی بیش‌تر از پیش تلاش کنند.

عزم الدین، باشنده کابل به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «نرخ مواد خوراکی با گذشت هر روز رو به افزایش است. مردم بسیار نگران هستند و وضعیت اقتصادی مردم خیلی خراب است. تقاضای من و عموم ملت این است که حکومت باید در این عرصه توجه کند.»

عنایت الله یکی دیگر از باشندگان گفت: «تاجران باید نرخ مواد خوراکی را پایین بیاورند. دالر هم به ۸۴ افغانی رسیده است. مردم هنوز هم مواد خوراکی را به نرخ سابق می‌خرند.»

اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل، علت ثبات افغانی در برابر ارزهای دیگر را اجرای برنامه‌های پولی بانک مرکزی و افزایش صادارت کالاهای کشور می‌داند.

به باور این اتحادیه، افزایش هرچه بیش‌تر ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی به نفع اقتصاد کشور است.

عبدالرحمن زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «در چند روز متواتر ارزش افغانی در مقابل تمامی ارزهای خارجی افزایش یافته است و از دالر هم در حال پایین آمدن است. همین اکنون یک دالر امریکایی در سرای شهزاده ۸۴ افغانی و ۱۰ پول تبادله می‌شود.»

در همین حال، برخی از دکانداران مندوی کابل می‌گویند که شماری از بازرگانان در بلند رفتن بهای مواد خوراکی دست دارند.

ایام الدین، دکان‌دار در این باره گفت: «به عنوان یک دکان‌دار، نرخ‌های مواد خوراکی بالای ارز تاثیر ندارد بخاطری‌که نرخ در انحصار دو یا سه تاجر بزرگ است. بناءً بلند رفتن و یا نرفتن و یا ارزان شدن آرد، روغن و برنج و سایر مواد با وصف آن‌که دالر ارزان شده است، این است که تاجران ما انصاف ندارند.»

جمعه گل، دکان‌دار دیگر گفت: «آرد، برنج و روغن همه چیز از خارج به دالر میاید. وقتی که نرخ ارز پایین یا بالا می‌شود، تاجر نقص می‌کند و دکان‌دار مجبور است که نرخ مواد را به افغانی کمی بلند ببرد چرا که نرخ مواد به دالر قیمت می‌شود.»

در سوی دیگر، شهرداری کابل از کنترول بهای مواد خوراکی در بازارها سخن می‌زند و تاکید می‌ورزد که تنظیم قیمت‌ها بربنیاد تغییرات بهای ارز داخلی و خارجی مشخص می‌شود.

نعمت الله بارکزی، نماینده شهرداری کابل گفت: «در این چند روز نرخ اسعار خارجی به خصوص دالر پایین آمده است. به همین شکل شهرداری کابل این تغییرات را کاملن در نظر می‌گیرد. و نرخ‌نامه شهرداری کابل کاملن مطابق به مواردی است که در نرخ مواد اولیه امکان دارد افزایش یا کاهش بوجود بیاورد.»

این در حالی‌ست که بربنیاد گزارش برنامه جهانی خوراک، میزا

منبع

Be the first to comment on "شهروندان: با وجود کاهش ارزش دالر در برابر افغانی، بهای مواد خوراکی بلند است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*