بایدن: از خبر کشته شدن رییس واگنر گروپ روسیه حیرت‌زده نشدم

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز ۲۳ اگست (اول سنبله) گفت که از خبر کشته شدن ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ روسیه، حیرت‌زده نشده است.

بایدن به خبرنگاران گفت: “من در حقیقت نمی‌دانم که چه اتفاق افتاده، اما حیرت‌زده نیستم… چیز‌های زیادی نیست که در روسیه اتفاق میافتد و پوتین در عقب آن قرار نداشته باشد.”

ادارهٔ هوانوردی روسیه گزارش داده است که پریگوژین در طیاره‌ای حضور داشت که در شمال‌غرب روسیه سقوط کرد. این اداره گفته است که گمان می‌رود تمامی سرنشینان این طیاره کشته شده باشند.

این در حالی است که مقامات روسی گفته اند که در این طیاره ۱۰ نفر حضور داشتند و تمامی آنان کشته شده اند.

این حادثه دو ماه پس از شورش کوتاه مدت پریگوژین علیه رهبری نظامی روسیه در مسکو اتفاق افتاد.

یک ماه پیش، الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تعهد کرده بود که پریگوژین را از بین ببرد، اما او وی را متقاعد کرد که این کار را انجام ندهد.

لوکاشینکو افزود: “من به پوتین پیشنهاد کردم که عجله نکند. گفتم بیا که با پریگوژین و با فرماندهانش صحبت کنیم. او به من گفت که ‘گوش کن ساشا، فایده‌ای ندارد. او حتا تلیفون را بر نمی‌دارد، نمی‌خواهد با کسی صحبت کند’.”

اما کرملین در آن زمان در خصوص این موضوع تبصره نکرد.

جو بایدن، ماه گذشته در فنلند با شوخی به رییس این گروه نظامی اجیر هشدار داد که پس از شورش علیه مسکو،‌ مواظب خود باشد.

بایدن گفته بود: “اگر من جای او بودم، در مورد آنچه میخوردم محتاط می‌بودم.”

نظامیان زیر دستور پریگوژین نقش بارزی در تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین داشته اند.

در این حالی که ادرین واستن، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید نیز امروز گفت که از خبر مرگ پریگوژین،‌ در صورتی که تایید شود، هیچ کسی باید متعجب نباشد.

او افزود: “جنگ فاجعه‌بار در اوکراین سبب تحرک اردوی خصوصی به مسکو شد و اکنون به نظر می‌رسد سبب این (مرگ پریگوژین) شده باشد.”

پریگوژین که ۶۲ سال عمر داشت، در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به جرم سرقت در جاده‌ها، به نه سال زندان محکوم شد. اما پس از آنکه روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد، او بار دیگر به صفت رییس گروه واگنر وارد صحنه شد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

منبع

Be the first to comment on "بایدن: از خبر کشته شدن رییس واگنر گروپ روسیه حیرت‌زده نشدم"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*