زلزلۀ مرگبار هرات؛ ‘کودکان از ناراحتی‌های شدید روانی رنج می‌برند’

اداره کمک‌های بشری ملل متحد با اشاره به زلزلۀ مرگبار روز شنب در هرات می‌گوید که این رویداد سبب بروز ناراحتی‌های شدید روانی در میان کودکان زلزله‌زده شده است.

این ادارهٔ ملل متحد ناوقت سه شنبه دهم اکتوبر (۱۸ میزان) در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که بیش از ۱۲هزار نفر با پیامدهای زلزله در هرات دست و پنجه نرم می‌کنند.

این اداره گفته است: “کودکان به خصوص از ناراحتی‌های روانی شدید رنج می‌برند و به سلامت روانی و حمایت روانی اجتماعی نیاز فوری دارند”.

روز شنبه زلزله‌ای با شدت ۶.۳ به مقیاس ریکتر ولایات هرات، بادغیس، فراه و هلمند را تکان داد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، پس از اولین زلزله، حداقل هشت پس‌لرزه دیگر در هرات احساس شد.

آخرین پس لرزهٔ‌ این زلزله با شدت ۶.۳ به مقیاس ریکتر حوالی ساعت ۵:۱۰ صبح چهارشنبه غرب افغانستان، به ویژه ولایت هرات را تکان داد.

سازمان جهانی صحت تخمین کرده است که بیش از ۱۲هزار نفردر پنج ولسوالی (زنده‌جان، انجیل، گلران، انجیل و کوهسان) در ولایت هرات تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش اخیر سازمان جهانی صحت، روستاهای نایب رفیع، محل وردکه، کشک، سیاه آب، کجکل و نوآباد در ولسوالی زنده‌جان بیشترین آسیب را دیده اند طوری که صد در صد منازل مسکونی در این روستاها ویران شده است.

گزارش گفته است که در مجموع ۲۰ تیم صحی در محل، از جمله تیم‌های سازمان جهانی صحت، به بازماندگان از پنج منطقه آسیب‌دیده خدمات صحی را ارایه می‌کنند.

همچنان این سازمان گفته است که تیم‌های شرکای صحی به حدود دوهزار و ۹۰۰ زلزله‌زده در سه ولسوالی بسیار آسیب دیده (زنده‌جان، انجیل و هرات) ولایت هرات رسیدگی کرده اند.

به گفتۀ سازمان جهانی صحت، بازماندگان زلزلۀ مرگبار هرات در پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند و مقدار محدودی غذا و آب توسط داوطلبان و شرکای امدادرسان به آنان فراهم می‌شود.

این سازمان گفته است: “فصل زمستان آینده آسیب پذیری افراد آواره را بدتر می‌کند و بارهای جسمی و روحی بیشتری ایجاد می‌کند. در حالی که کارکنان اختصاصی مراقبت‌های بهداشتی به ارایه خدمات به مردم ادامه می‌دهند، اکثر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی از جوامع آسیب دیده هستند و همچنین به مراقبت‌های مدیریت استرس نیاز دارند”.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان نیز گفته است که زلزله‌های پیهم هرات، بار دیگر زندگی کودکان و خانواده‌هایی را که از قبل با بحران‌های متعدد کنار می‌آمدند، ویران کرد.

این اداره ملل متحد گفته است که کودکان آسیب پذیرترین افراد استند و آنان پس از زلزله بزرگ و چندین پس لرزه قوی در ولایات هرات، بادغیس و فراه، به کمک فوری نیاز دارند.

یونیسف گفته است: “تاکنون بیش از ۹۰ درصد از کشته‌شدگان گزارش‌شدۀ این زلزله زنان و کودکان اند”.

همچنان یونیسف برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان این زلزله به ویژه کودکان فراخوان کمک عاجل ۲۰ میلیون دالری داده است.

مقامات حکومت طالبان آمار متفاوتی از کشته‌شدگان و زخمیان این زلزله ارایه کرده اند. جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفته است که دوهزار و ۳۵ نفر به شمول کودکان در جریان این رویداد کشته شده اند، اما به گفته سایق ارقام به خاطری دقیق نیست که هنوز هم عملیات جستجو ادامه دارد.

منبع

Be the first to comment on "زلزلۀ مرگبار هرات؛ ‘کودکان از ناراحتی‌های شدید روانی رنج می‌برند’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*