زمستان سخت ایران؛ ورود موج جدید سرما از سه‌شنبه و ادامه کمبود گاز برای گرمایش

گزارش‌ها از ایران حاکی از آن است که موج جدیدی از سرما قرار است از روز سه‌شنبه وارد کشور شود و همزمان گزارش‌های بی‌شماری از کمبود گاز برای مصرف خانگی و وسایل گرمایشی منتشر شده است.

رسانه‌های ایران به نقل از محمد اصغری، از کارشناسان هواشناسی این کشور، نقل کرده‌اند که «موج بعدی سرما، سه‌شنبه وارد کشور می‌شود».

آقای اصغری همچنین گفته است که «مشهد با دمای منفی ۱۴ درجه سردترین» نقطه ایران است و «تهران امشب یخبندان» خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم هم به نقل از مدیرعامل شرکت گاز گیلان اعلام کرده که «گاز ویلاهای خالی از سکنه گیلان» قطع می‌شود.

وی گفته است که «مصرف گاز نسبت به ۴۸ ساعت گذشته ۲.۵ درصدی کاهش داشته» که این کاهش «به واسطه محدودیت‌هایی است که در مصرف گاز ایجاد شده و گاز بیش از ۷۶۰ واحد صنعتی و ویلاهای خالی از سکنه را قطع کردیم.»

در مشهد نیز که با سرمای بی‌سابقه‌ای روبرو شده، امروز فیلمی از فرماندار این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که با حضور در مجتمع‌های تجاری و مسکونی «پر مصرف» اقدام به قطع گاز آنان می‌کند.

براساس اعلام دولت بیشتر ادارات در استان تهران امروز بسته است و یا با یک سوم کارکنان و بدون استفاده از وسایل گرمایشی باز هستند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام در مجلس ایران با انتقاد از عملکرد نهادهای دولتی گفته است «‏ستاد بحرانی که نتواند بحران را پیش بینی کند خودش یک بحران است».

انتقادات بسیاری در شبکه‌های اجتماعی نسبت به عدم برنامه‌ریزی دولت و نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص تعطیلی ادارات و استان‌ها منتشر شده است.

به گفته آقای رحیمی جهان‌آبادی «هم اکنون گاز ۱۶ هزار مشترک در تربت جام قطع است» و پیگیری‌های وی نیز برای وصل گاز شهروندان به جایی نرسیده است.

وی همچنین با انتقاد از قطعی گاز در مناطق مرزی گفت: «چگونه ممکن است که مشهد که مردم آن توانایی مالی بهتری در مقایسه با شهر‌های مرزی دارند، گاز دارد، اما گاز شهر‌های محروم مرزی قطع شده است.»

ایران از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان است اما در بهره برداری از میدان انرژی خود موفق نبوده و منابع موجود پاسخگوی کامل نیازهای داخلی نیست. کارشناسان این ناتوانی در تامین گاز را به سوءمدیریت حکومت، فرسودگی صنایع و انزوای بین‌المللی نسبت می‌دهند.

پیش از این وزارت نفت وعده داده بود که فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی وارد مدار مصرف شود اما به دلیل ضعف برنامه ریزی، این فاز به بهره داری نرسید.

این میدان با قطر مشترک است و آن کشور درآمد سرشاری از محل صادرات گاز این میدان دارد.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران امروز گفته «تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات شهر تهران کمک بزرگی به تامین گاز کشور کرد و در این مدت نزدیک ۲ و نیم میلیون متر مکعب کاهش مصرف صورت گرفت.»

کارشناسان هشدار داده‌اند با کمبود گاز، نیروگاه های حرارتی تولید برق هم به زودی ممکن است از ادامه تولید بازبمانند.

براساس برخی از گزارش‌ها هم از بسیاری از صنایع که با قطع گاز مواجه شده اند، خوسته شده است که از گاز مایع و یا مازوت استفاده کننده، که اولی هزینه‌زاست و دومی باعث آلودگی بیشتر هوا.

برخی از مقامات دولتی در این روزها حتی پیشنهاد ارائه نفت سفید به خانوارها با توجه به کمبود گاز را داده‌اند.

گزارش شده است که در بسیاری از مناطق ایران، گاز برخی شهرها و شمار قابل توجهی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی که گاز طبیعی فشرده است، به دلیل کمبود قطع است.

احتمال داده می‌شود که با ورود موج جدید سرما تعطیلی‌ها در شهرها و استان‌های مختلف ایران ادامه یابد.

امروز استانداری کردستان اعلام کرده است که «با توجه به بارش سنگین برف و سرمای هوا» مدارس صبح شهرستان‌های استان غیر از بانه و سقز غیرحضوری و ادارات سه شهرستان سنندج، کامیاران و دهگلان و همچنین همه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های استان کردستان نیز تعطیل است.

عدم دسترسی زندانیان به لباس زمستانی و گرمایش

زندان تهران بزرگ

ارگان مجموعه خبری فعالان حقوق بشر در ایران هم گفته است که شماری از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر که در زندان تهران بزرگ هستند، با مشکلاتی از قبیل «نبود آب گرم ولوازم بهداشتی، عدم دسترسی به لباس مناسب زمستانی و وسایل گرمایشی» روبرو هستند و به دلیل سرمای شدید، شمار زیادی از «زندانیان این زندان به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده و از دسترسی به پزشک محروم هستند.»

هرانا همچنین به نقل از یک منبع مطلع گفته که «بیش از هزار تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری اخیر در زندان تهران بزرگ بسر میبرند.

این افراد هر روز دو مرتبه به منظور سرشماری به حیاط زندان منتقل می شوند و به ناچار مدت طولانی را بصورت نشسته در هوای سرد زمستان سپری میکنند؛ این در حالیست که مسئولان زندان، طی دو روز گذشته از ارائه لباس گرم به معترضان بازداشتی امتناع کرده و حتی امکان تهیه لباس زمستانی با هزینه شخصی را نیز از آن ها سلب کرده اند.”

Be the first to comment on "زمستان سخت ایران؛ ورود موج جدید سرما از سه‌شنبه و ادامه کمبود گاز برای گرمایش"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*