زنان معترض: ایالات متحده مانع دسترسی طالبان به کمک‌های بشری شود

به دنبال انتقاد مایکل مک‌کال، رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده از روند ارایه کمک‌های بشری در افغانستان و سودجویی طالبان از این پروسه، جنبش شنبه‌های ارغوانی، خواستار مانع‌شدن دسترسی طالبان به این کمک‌ها شده است.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اخیراً گفته است که با عقب‌نشینی بی‌نظم و مرگبار دولت بایدن از افغانستان سبب ایجاد یک بحران انسانی عظیم شد.

مایکل مک‌کال افزوده که کمک‌های مالی مالیات‌دهندگان ایالات متحده به جایی اینکه به زنان و کودکان رنج‌دیدۀ افغان صورت گیرد، به جنگجویان و وفاداران طالبان می‌رسد.

جریان اعتراضی زنان افغان موسوم به “جنبش شنبه‌های ارغوانی” از این دیدگاه مک‌کال استقبال کرد. این جنبش امروز شنبه ۱۳ اپریل (۲۵ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که با توجه به هراس طالبان از پیوستن اعضای شان به صفوف داعش، به گرسنگی، رنج و فقر بیشتر از ۸۵ درصد مردم افغانستان اعتنا نمی‌کند و با “دزدی کمک‌های بشردوستانه و پول های کمک‌شده به مردم افغانستان” آن‌ را به گونۀ نقدی، عیدانه، کرایه خانه و خرید موتر جهت نگهداشتن اعضای شان به آنان رشوه می‌دهند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در این اعلامیه تاکید کرد: “ما از مردم و مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا می‌خواهیم، از مردم افغانستان حمایت نموده مانع دسترسی گروه زن‌ستیز طالبان که درج فهرست گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند؛ به کمک‌های بشردوستانه آن ‌کشور شوند”.

همچنان این جنبش معتقد است که طالبان از کمک‌های بشری – به ویژه کمک‌های هفته‌وار ۴۰ میلیون دالر – برعلاوه تقویت روند سرکوب مردم به ویژه زنان افغانستان، آن را برای جهت “ایجاد صدها مدرسۀ جهادی، تقویت واحدهای انتحاری و گسترش عملیات بیرون‌مرزی شان” به کار می‌برند.

در اعلامیۀ این جنبش ادعا شده است: “ما باور داریم که یکی از دلایل باقی‌ماندن گروه طالبان در قدرت در نزدیک به سه سال گذشته، حمایت غیرمستقیم حکومت ایالات متحده امریکا از این گروه، ارسال کمک‌های هفته‌وار ۴۰ میلیون دالری بدون حساب آن کشور بوده است”.

اما پیش از این، ایالات متحده امریکا فرستادن پول به حکومت طالبان را رد کرده و سازمان ملل متحد نیز گفته است که پول‌های کمک‌شده به افغانستان در یک بانک خصوصی نگهداری شده و برای عملیات امدادرسانی در این کشور هزینه می‌شود. ملل متحد نیز تایید کرده که طالبان به این پول‌ها دسترسی ندارند.

با این حال، اعضای جنبش‌ شنبه‌های ارغوانی تاکید کرده اند که اگر دسترسی طالبان کمک‌های بشری قطع شود، رنج و درد مردم افغانستان به ویژه زنان و اقوام آسیب‌پذیر از سیاست‌های طالبان کاهش خواهد یافت.

آنان گفته اند: “ما حمایت و نگهداری طالبان را در قدرت زیر عنوان تعامل و ارسال کمک‌های بشردوستانه، باج‌دهی به این گروه و جفای بزرگ در حق مردم افغانستان می‌دانیم و از مجلس نماینده ایالات متحده امریکا و ملت آن‌کشور می‌خواهیم که از حکومت کشور شان بپرسند، چرا و چگونه کمک‌های بشردوستانه آن‌ها به مردم افغانستان، توسط طالبان دزدی و مورد سواستفاده قرار می‌گیرد”.

به باور این جنبش، تداوم حاکمیت طالبان در افغانستان منجر به درد سر بزرگی برای منطقه و جهان خواهد شد، از همین رو اعضای این جریان اعتراضی زنان بر حمایت از ایجاد “حکومت مشروع، دموکراتیک و غیرمتمرکز ” تاکید دارند.

نگرانی‌ها در حالی از دسترسی طالبان به کمک‌های نقدی بشری برای افغانستان مطرح می‌شود که حدود یک ماه قبل، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه کانگرس ایالات متحده لایحه‌ای را به کانگرس این کشور پیشنهاد کرده که در آن خواستار توقف کمک‌های مالی ایالات متحده به افغانستان شده است.

روبیو در این لایحه که بنام “قانون توقف تامین مالی تروریست‌های جهانی” یاد می‌شود، گفته است: “تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که کمک‌های امریکا و مالیات‌دهندگان از طریق سازمان ملل به دست طالبان و سایر گروه‌های تروریستی نمی‌افتد و محموله‌های نقدی تخطی از تحریم‌های ایالات متحده نیست، کمک‌های مالی امریکا به ملل متحد باید توقف یابد.”

همچنان دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان در اواسط ماه فبروری گزارش داد که مداخلات طالبان، روند امدادرسانی در نقاط مختلف افغانستان متاثر کرده است.

کرن دیکر، شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، به تاریخ ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) گفت که با همکاری سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان، روند ارایه کمک‌های بشری در افغانستان را ارزیابی می‌کنند و تمرکز اساسی روی شفافیت و نظارت خواهد بود.

منبع

Be the first to comment on "زنان معترض: ایالات متحده مانع دسترسی طالبان به کمک‌های بشری شود"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*