سازمان حفاظت از کودکان: کودکان عودت‌کنندۀ افغان جای زندگی و پول تهیه غذا را ندارند

سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) می‌گوید که پس از اعلام پاکستان مبنی بر اخراج مهاجرین غیرقانونی، صدها کودک افغان روزانه بدون داشتن جایی برای زندگی و پولی برای غذا از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند.

این سازمان گفته است که در شش هفته گذشته، بیش از ۱۲۰هزار افغان به شمول کودکان بدون هیچ چیزی برکشته اند و چیزی در افغانستان نیز در انتظار انان نیست.

بازگشت‌کنندگان به سازمان حفاظت از کودکان گفته اند که وقتی از مرز عبور می‌کنند، بسیاری جایی برای رفتن ندارند، آنها جایی برای زندگی یا پولی برای پرداخت هزینه غذا، اجاره یا ترانسپورت ندارند.

بر اساس معلومات این سازمان برخی از کودکان افغان که در پاکستان به دنیا آمده اند، برای اولین بار به افغانستان پا گذاشته اند.

جاوید ۱۷ ساله گفته است: “من در لاهور به دنیا آمدم و به من اجازه ندادند به مکتب بروم. فعلا جایی برای رفتن نداریم ما در افغانستان خانه‌ای برای زندگی (در آن) نداریم. سه روز است که با خانواده ام در مرز تورخم منتظرم”.

کمال کودکی دیگر نیز گفته است که آنان پس از بازگشت از پاکستان پولی برای تهیه غذا و پرداخت هزینه برای رسیدن به مقصد نهایی شان را ندارند.

ارشاد ملک، رییس سازمان حفاظت از کودکان در افغانستان که از مرز نزدیک تورخم بازدید کرده، گفته است که شاهد زندگی هزاران نفر بوده که بدون سرپناه مناسب، آب و تشناب شرایط نامناسبی دارند.

ملک گفته است که کودکان و خانواده‌هایشان در گروه‌های کوچک دور اموال ناچیزی که با خود از پاکستان آورده بودند، جمع شده بودند، کودکان به وضوح مضطرب بودند.

رییس سازمان حفاظت از کودکان در افغانستان تاکید کرده است: “مرز جای کودکان نیست. این کودکان به مکانی نیاز دارند که به آنها خانه بگویند. بسیاری از کودکان و خانواده‌هایشان بدون هیچ چیز بر می‌گردند، و چیزی در انتظارشان در افغانستان نیست. آنها پس از ریشه‌کن شدن از زندگی خود در پاکستان به ثبات نیاز دارند”.

مقامات پاکستانی قبل از پایان مهلت نیمه شب چهارشنبه برای خروج مهاجران فاقد اسناد قانونی از این کشور، روند جمع‌آوری این پناهجویان را آغاز کرده است.

حکومت پاکستان بدون در نظر گرفتن درخواست ملل متحد، گروه‌های حقوق بشری و سفارت‌های کشورهای غربی، به شهروندان خارجی، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان که بدون مدارک قانونی در آن کشور اقامت دارند، تا اول نومبر مهلت داده بود که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن جبراً اخراج خواهند شد.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که هم اکنون ۳.۷ میلیون شهروند افغانستان در پاکستان به سر می‌برند که از آن جمله ۷۰۰ هزار نفر آن پس از حاکم شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به پاکستان فرار کرده اند.

ملل متحد تخمین زده است که حدود ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان بدون داشتن مدارک قانونی اقامت در پاکستان به سر می‌برند که دسترسی اندک به محافظت قانونی و یا دریافت پناهندگی دارند.

نگرانی از وضعیت کودکان بازگشت‌کننده

سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید که هم‌اکنون افغانستان در حال تحمل بدترین بحران انسانی خود در تاریخ اخیر است، سطوح بی‌سابقه گرسنگی و سوتغذیه همراه با بدترین خشکسالی در 30 سال گذشته و بحران اقتصادی فلج‌کننده، دو نفر از هر سه نفر را نیازمند کمک کرده است.

به گفته این سازمان حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال با سوتغذیه حاد مواجه هستند. علاوه بر این، زلزله‌های مرگبار بخش های زیادی از ولایت هرات را در ماه اکتوبر ویران کرد که می‌تواند عدم مصوونیت غذایی را بیشتر بدتر کند.

این سازمان با نگرانی گفته است که دسترسی کودکان به حقوق اساسی مانند مراقبت‌های بهداشتی، حفاظت، و آموزش ایمن و با کیفیت به شدت کاهش یافته است.

با این حال این سازمان نگران وضعیت کودکان بازگشت‌کننده از پاکستان است و تیم سیار بهداشتی را در نوار مرزی مستقر کرده تا برای کودکان و خانواده‌هایی که از پاکستان برکشته اند، حمایت‌های بهداشتی، تغذیه و روانی اجتماعی اضطراری ارایه کند.

سازمان حفاظت از کودکان گفته است: “ما در حال ساخت سرپناه، تاسیسات آب و سرویس بهداشتی با تشناب‌های مناسب برای کودکان و همچنین زمین بازی استیم”.

ارشاد ملک، رییس این سازمان در افغانستان گفته است که به دلیل کاهش بودجه بین‌المللی این سازمان در تلاش است تا نیازهای موجود و گسترده را برآورده کند.

او گفته است: “زمستان به سرعت در حال نزدیک شدن است و دمای هوا کاهش می‌یابد و هزاران نفر [به شمول کودکان] در حال حاضر به کمک‌های فوری نیاز دارند. افغانستان نمی‌تواند با هجوم گسترده مردم کنار بیاید”.

سازمان حفاظت از کودکان گفته است که از اگست ۲۰۲۱ به این طرف، پاسخ برای حمایت از تعداد فزاینده کودکان نیازمند را افزایش داده است و بهداشت، تغذیه، آموزش، حفاظت از کودکان، سرپناه، آب و حمایت معیشتی را به کودکان ارایه می‌کند.

منبع

Be the first to comment on "سازمان حفاظت از کودکان: کودکان عودت‌کنندۀ افغان جای زندگی و پول تهیه غذا را ندارند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*