سازمان ملل: طالبان توانمندی شاخه خراسان داعش را برای حمله در داخل افغانستان مختل کرده است

رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل در گزارشی گفته که طالبان قابلیت داعش برای راه‌اندازی حمله در داخل افغانستان را مختل کرده است. با این حال، ولادیمیر ورونکوف گفته که داعش همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به‌خصوص در مناطق درگیر جنگ است.

آقای ورونکوف در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل درباره فعالیت داعش در افغانستان گفت: «طبق گزارش‌ها، تلاش طالبان بر قابلیت شاخه خراسان داعش برای راه‌اندازی حملات در داخل افغانستان تاثیر گذاشته است.»

با این حال، کارشناسان سازمان ملل گفتند که طالبان همچنان روابط خود با القاعده را حفظ کرده است.

این در حالی است که حملات داعش در افغانستان همچنان ادامه دارد و در ماه‌های گذشته شمار زیاد از افغان‌ها به خصوص هزاره‌ها در کابل، پایتخت و هرات کشته شده‌اند.

آقای ورونکوف گفت که تهدید داعش در غرب افریقا و منطقه ساحل رو به افزایش است و این گروه در پایگاه‌های سابق خود در عراق و سوریه حملات خود را شدت بخشیده است.

ناتالیا ژرمن، مدیر اجرایی کمیته مبارزه با تروریسم سازمان ملل هم گفت که چالش‌های دوامدار در خاورمیانه،‌ غرب و مرکز آسیا داعش را ترغیب به عرض اندام دوباره در این مناطق کرده است.

متخصصان سازمان ملل ماه گذشته گفته بودند که داعش به رغم شکست در سال ۲۰۱۷ در عراق و دو سال بعد در سوریه،‌ هنوز بین سه تا پنج هزار جنگجو در این دو کشور دارد. حملات این گروه در عراق با شدت کمتری انجام می‌شود اما از ماه نوامبر حملات داعش در سوریه بیشتر شده است.

با این حال، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل گفته که حضور داعش در اندونزیا، مالزیا، مصر و موزامبیک کاهش یافته است.

او درباره مبارزه کشورها با جریان مالی داعش هم گفت که این تلاش‌ها باعث شده که ذخایر مالی این گروه در حال حاضر بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون دالر باشد. این در حالی است که چند سال پیش دارایی این گروه به صدها میلیون دالر می‌رسید.

گروه دولت اسلامی یا داعش که بیش از یک دهه قبل از شبکه القاعده جدا شد، در سراسر جهان حامیان زیادی پیدا کرد و برای مدتی بر بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه زیر نام دولت اسلامی حکومت کرد.

منبع

Be the first to comment on "سازمان ملل: طالبان توانمندی شاخه خراسان داعش را برای حمله در داخل افغانستان مختل کرده است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*