سازمان ملل: ظرفیت‌‌های عملیاتی پیچیده داعش در افغانستان مرتبا افزایش یافته است

ولادیمیر ورونکوف، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل درباره تهدیدات گروه دولت اسلامی (داعش) در آفریقا و افغانستان را به جلسه سازمان ملل ارائه کرده است.

او تاکید کرده است: «وضعیت در افغانستان به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شده و نگرانی‌ها از افتادن سلاح و مهمات به دست تروریست‌ها در حال افزایش است» و «ظرفیت‌های عملیاتی شاخه خراسان داعش در داخل کشور، مرتبا افزایش یافته است و این گروه در حملات خود علیه مقامات افغان و اهداف بین‌المللی پیچیده‌تر شده است.»

علاوه بر این، حضور و فعالیت «حدود ۲۰ گروه تروریستی مختلف» در افغانستان همراه با اقدامات سرکوبگرانه دولت افغانستان وضعیت را در منطقه پیچیده ساخته است.

سخنگوی دولت افغانستان با نشر بیانیه‌ای‌ گفت: «در یک سال گذشته فعالیت داعش در افغانستان به صفر رسیده است و یک سازمان بین المللی که چنین تبلیغات غیرمستند و منفی را منتشر می‌کند اما نمی‌تواند دلیلی در این باره ارائه کند، وضعیت این سازمان را زیر سوال می‌برد.»

بیانیه دولت افغانستان تاکید کرده که «یک بار دیگر این اتهامات بی‌اساس را رد کرده و خواهان شفاف‌سازی این گونه مسائل است» تاکید کرده که در دو سال گذشته، نیروهای امنیتی افغان «صدها عملیات مستمر» علیه سلاح‌های غیرقانونی و داعش انجام داده‌اند که در نتیجه سلاح‌ها جمع‌آوری سده و توان عملیاتی داعش «منهدم» شده است.

سال گذشته، بنا به ارزیابی‌ها حملات داعش در افغانستان کاهش یافته است با آنهم داعش توانسته چند مقام بلندپایه دولت افغانستان را ترور کند.

آقای ورونکوف در سخنانش گفت مقابله و جلوگیری از تروریسم مستلزم تعهد بلندمدت و تلاش‌های مداوم و هماهنگ کشورها است.

او افزوده است: «ادامه گسترش داعش و گروه‌های وابسته به آن در بخش‌هایی از آفریقا و همچنین افزایش سطح خشونت و تهدید، عمیقا نگران کننده است».

به گفته او، گروه‌های وابسته به داعش در منطقه ساحل «به طور فزاینده‌ای خودمختار» شده‌اند و حملات خود را در کشورهای مالی، بورکینافاسو و نیجر افزایش داده‌ است.

منبع

1 Comment on "سازمان ملل: ظرفیت‌‌های عملیاتی پیچیده داعش در افغانستان مرتبا افزایش یافته است"

  1. متاسفانه سازمان ملل متحد به سخن گوی امریکای ها تبدیل شده است بیم ان میرود که در آینده ها نه چندان دور از حیثیت و وقار این سازمان بزرگ کاسته شود .تشکر

Leave a comment

Your email address will not be published.


*