معاون سخنگوی سازمان ملل: افغانستان بی‌ مشارکت بانوان نمی‌تواند توسعه یابد

سازمان ملل متحد به ممنوعیت سفر دختران دانش‌جو از کابل به دبی واکنش نشان داده و بر رعایت حقوق دختران در افغانستان تاکید ورزیده است.

فلورنسیا سوتو نینو، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست خبری گفته است که سازمان ملل به پشتیبانی از حقوق بانوان در افغانستان ادامه می‌دهد و به این باوراست که افغانستان بی مشارکت کامل بانوان نمی‌تواند توسعه یابد.

فلورنسیا سوتو نینو گفته است: «فکر می‌کنم کاری که ما به انجام آن ادامه خواهیم داد، این‌ست که از مقام‌های کنونی افغانستان بخواهیم تا به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی پابند باشند. ما به دفاع از حقوق زنان و دختران ادامه خواهیم داد؛ زیرا بدون مشارکت کامل آنان، افغانستان نمی‌تواند توسعه یابد. این‌که زنان و دختران نمی‌توانند در جامعه افغانستان از این حقوق شان استفاده کنند، واقعا موضوع ناراحت کننده است.»

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد افزوده که محرومیت زنان و دختران از کار و آموزش، افغانستان را زیان‌بار خواهد ساخت.

در همین حال، نصیر احمد فایق نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد نیز از منع سفر دختران دانش‌جو به دبی انتقاد کرده است.

آقای فایق گفته است: «مردم افغانستان واقعا از تلاش‌ها، سخاوت و حمایت شما از آموزش زنان و دختران قدردانی می‌کنند. واقعا جای تاسف و تاثر است. این اعمال غیراسلامی و انسانی و عمدا به خاطر نگاه داشتن مردم در جهالت و تاریکی است.»

سازمان عفو بین‌الملل از حکومت سرپرست خواسته است که محدودیت سفر در برابر دانش‌جویان دختر به امارات متحده را بی‌درنگ بردارد.

عفو بین‌الملل گفته است: «این تصمیم نقض آشکار حق تحصیل و آزادی حرکت است و ادامه آزار و اذیت جنسیتی علیه زنان و دختران در افغانستان را نشان می‌دهد. مقام‌های طالبان باید فورا تصمیم خود را تغییر دهند و به دختران اجازه سفر و تحصیل بدهند.»

معین  گل سمکنی، آگاه مسایل سیاسی گفت: «حکومت را هم باید درک کرد. وضعیت فعلی افغانستان را هم باید درک کرد و از بیرون که برای ما می‌گویند آن‌ها هم باید بالای این از اول فکر می‌کردند.»

در سویی دیگر، برخی فعالان حقوق زن، حضور کامل بانوان در کشور را مهم می‌خوانند و به این باوراند که با رعایت نشدن حقوق بانوان، افغانستان بیش‌تر منزوی می‌شود.

ثریا پیکان، فعال حقوق زن  گفت: «اگر طالب‌ها در داخل و همچنان در خارج از افغانستان با قواعد ملی و بین‌المللی آماده نشوند، هیچ‌گاهی نمی‌توانند که رفع تحریم‌ها و یا موضوع شناخت رسمی را این‌ها به دست بیارند.»

روز پیش خلف احمد الحِبتور، مسوول نهاد الحِبتور که بیش از ۱۰۰ دختر را برای ادامه تحصیل به دبی بورسیه داده بود، از ممنوعیت سفر این دختران در میدان هوایی کابل سخن گفت.

امارت اسلامی تاکنون در این باره به‌گونه‌ی رسمی چیزی نگفته است.

منبع

Be the first to comment on "معاون سخنگوی سازمان ملل: افغانستان بی‌ مشارکت بانوان نمی‌تواند توسعه یابد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*