سناتور آمریکایی: قبل از اینکه خیلی دیر شود باید به مواضع داعش در افغانستان حمله کنیم

لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکا گفته است «قبل از اینکه خیلی دیر شود» کشورش باید مواضع داعش در افغانستان را هدف قرار بدهد.

او در پستی در ایکس نوشته است: «قبل از اینکه خیلی دیر شود ما باید به مواضع شاخه خراسان داعش در افغانستان ضربات سنگینی وارد کنیم و عملیات‌های آنان را مختل کنیم.»

آقای گراهام اضافه کرده است:‌ «ما باید همین اکنون کنترل عملیاتی مرزها، قبل از اینکه خیلی دیر شود به دست بگیریم.»

در پی حمله مسلحانه روز جمعه در مسکو که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۳۹ نفر شد، فعالیت داعش و تهدید آن برای کشورهای غربی از موضوعات داغ در میان سیاستمداران بوده است.

پیشتر سناتور مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در گفتگو با شبکه «سی‌بی‌اس»، خروج بی‌رویه نیروهای نظامی از افغانستان را «زمینه‌ساز پرورش داعش» در افغانستان خواند و افزود که این طرز خروج بدون ارزیابی توانایی‌های داعش «یک اشتباه» بود.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد حکومت طالبان در اظهاراتی تازه گفته است که داعش در افغانستان به شدت تضعیف شده است.

او در گفتگویی با شبکه خبری «طلوع‌نیوز» گفت که داعش نسبت به زمان حضور آمریکایی‌ها در افغانستان «به مراتب تضعیف شده». او مدعی شد که ممکن است تنها «دو درصد» نیروهای داعش در افغانستان باقی مانده باشند که توانایی ایجاد تهدید را ندارند.

مجاهد: داعش نسبت به زمان حضور آمریکایی‌ها در افغانستان به مراتب تضعیف شده
توضیح تصویر،مجاهد: داعش نسبت به زمان حضور آمریکایی‌ها در افغانستان به مراتب تضعیف شده

رئیس کمیته راوبط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که عدم ارزیابی دقیق از توانایی داعش در افغانستان، آمریکا را با خطر روبه‌رو کرده است و افزوده که «ما جایی را رها کردیم که یک میدان جدید جنگ و یک محل برای آموزش داعش است».

حمله در مسکو یک روز پس از یک حمله مرگبار انتحاری در قندهار اتفاق افتاد که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر شد. مسئولیت این حمله را نیز داعش به عهده گرفت.

تاکنون مشخص نشده است که حمله در مسکو از سوی چه شاخه‌ای از داعش طراحی و اجرا شده است اما برخی گفته‌اند که ممکن است این حمله کار شاخه خراسان داعش باشد، که در افغانستان فعالیت دارد.

دولت آمریکا پیش‌تر درباره احتمال وقوع حمله به روسیه هشدار داده بود، اما مقام‌های دولت روسیه بدون ارائه مدرک حمله اخیر را به اوکراین نسبت داده‌اند.

منبع

Be the first to comment on "سناتور آمریکایی: قبل از اینکه خیلی دیر شود باید به مواضع داعش در افغانستان حمله کنیم"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*