شارژدافیرامریکا به افغانستان: با ملل متحد روند ارسال کمک‌ها به افغانستان را ارزیابی می‌کنیم

کرن دیکر، شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، گفت که با همکاری سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان، روند ارایه کمک‌های بشری در افغانستان را ارزیابی می‌کنند.

دیکر روز دوشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: “تمرکز اساسی روی شفافیت و نظارت می‌باشد.”

شارژدافیر ایالات متحده برای افغانستان جزییات بیشتری در این مورد نداده است، اما پیش از آن سازمان‌های بین‌المللی گزارش‌هایی مبنی بر مداخلهٔ طالبان در روند ارایه کمک‌های بشری در افغانستان و سواستفاده از کمک‌های بشری نشر کرده اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان (اوچا) حدود یک ماه قبل گزارش داد که مداخله در روند امدادرسانی در نقاط مختلف افغانستان وجود دارد و چنین رویکرد برنامه کمک‌رسانی را به نیازمندان متاثر کرده است.

به گفتۀ این اداره ملل متحد، بیشتر مداخلات در اجرای فعالیت‌های بشردوستانه، محیط فزیکی و محدودیت یا ممانعت از دسترسی مردم متاثر از درگیری به خدمات و کمک‌ها بوده است.

محدود کردن مشارکت زنان در ارزیابی‌ها و حضور در محل‌های توزیع، دسترسی به امکانات بهداشتی، عدم مراجعه بیماران زن نزد داکتران مرد و تحمیل نحوۀ پوشش شامل این مداخلات بوده است.

روند امدادرسانی در افغانستان در حالی ارزیابی می‌شود که بانک جهانی روز یکشنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) گزارش داد که سال گذشته میلادی سازمان ملل متحد ۱.۸ میلیارد دالر را به گونه نقدی به افغانستان انتقال داده است.

همین‌گونه ایالات متحده طی بیش از دو سال گذشته به ارزش دوونیم میلیارد دالر کمک‌های بشری را به افغانستان فراهم کرده است.

مایکل مک‌کال، رییس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، به تاریخ ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) در جریان یک نشست استماعیه گفته بود که طالبان برای دریافت پول‌های کمکی، موسسات “جعلی” ساخته و افراد خود را در ادارات ملل متحد جابجا می‌‌کنند.

این عضو کانگرس ایالات متحده همچنان افزود که طالبان از سازمان‌های غیر حکومتی پول می‌خواهند.

اما وزارت مالیۀ حکومت طالبان، پیش از این به صدای امریکا گفته بود که این کمک‌های نقدی توسط سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان به مصرف می‌رسد و آنان هیچ نقشی در آن ندارند.

منبع

Be the first to comment on "شارژدافیرامریکا به افغانستان: با ملل متحد روند ارسال کمک‌ها به افغانستان را ارزیابی می‌کنیم"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*