شورای امنیت ملل متحد در مورد تمدید ماموریت یوناما در افغانستان بحث می‌کند

قرار است اعضای شورای امنیت ملل متحد امروز چهارشنبه ششم مارچ (۱۶ حوت) در مورد تمدید ماموریت هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) برای یک سال دیگر بحث کنند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد ناوقت سه‌شنبه به خبرنگاران در نیویارک گفت که روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی این سازمان برای افغانستان و رییس یوناما نیز در بخشی از این نشست، گزارشی را در مورد وضعیت افغانستان ارایه خواهد کرد.

سال گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یوناما را تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۴ تمدید کرد. یوناما که یک ماموریت سیاسی است در سال ۲۰۰۲ به درخواست حکومت آن وقت افغانستان برای معاونت به حکومت و مردم آن کشور در تهداب‌گذاری صلح و انکشاف پایدار، از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاد شد.

از آن به بعد، اعضای شورای امنیت ملل متحد هر سال در مورد تمدید ماموریت این اداره در افغانستان رای‌گیری می‌کنند.

رابرت وود، نمایندهٔ جاگزین ایالات متحده در سازمان ملل متحد در امور ویژهٔ سیاسی، با اشاره به وضعیت در افغانستان، نقش یوناما را برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران افغان و مشارکت گستردهٔ آنان در همه بخش‌ها و تامین صلح و ثبات در افغانستان بیش از هر وقت دیگر مهم توصیف کرد.

علاوه بر رای‌گیری در مورد تمدید ماموریت یوناما، قرار است روزا اوتنبایووا نخستین گزارش سه ماهه‌اش را از وضعیت افغانستان در سال ۲۰۲۴ به شورای امنیت ارایه کند.

آخرین گزارش یوناما در ۲۰ دسمبر ۲۰۲۳ به شورای امنیت ملل متحد ارایه شده بود.

حکومت طالبان سال گذشته از تصمیم شورای امنیت برای تمدید ماموریت یوناما استقبال کرد، اما با تعیین نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان مخالفت نشان داد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، قرار است بر اساس قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت ملل متحد، نماینده ویژه را در امور افغانستان بگمارد. سخنگوی گوتیرش، هفتۀ گذشته به خبرنگاران گفت که هنوز هم رایزنی در این خصوص جریان دارد.

منبع

Be the first to comment on "شورای امنیت ملل متحد در مورد تمدید ماموریت یوناما در افغانستان بحث می‌کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*