شکایت مکرر مهاجران در ایران از بازداشت‌ و اخراج شهروندان افغانستان

شماری از مهاجران افغان در ایران از شدت گرفتن اخراج شهروندان افغانستان از آن کشور شکایت دارند.

آنان می‌گویند که افزایش بازداشت‌ها و آزار و اذیت از سوی پولیس ایران، مهاجران را با چالش‌های جدی روبه‌رو ساخته است.

عنایت الله الکوزی، عضو مدافعان مهاجران افغان در ایران به طلوع‌نیوز گفت: «اخراج مهاجران افغان به صورت اجباری از ایران البته مهاجرینی که به صورت غیرقانونی وارد ایران شدند، از قبل هم ادامه داشته و در این روزها این پروسه با سرعت بیشتر پیش می‌رود.»

نماینده مهاجران افغان در ایران نیز با انتقاد از بی‌توجه‌ی حکومت سرپرست و جامعه جهانی خواهان رسیدگی به چالش‌های مهاجران در آن کشور است.

سپوژمی جبارخیل، نماینده مهاجران افغان در ایران درباره اوضاع مهاجران افغان گفت: «مهاجران افغان از ایران اخراج می‌شود. مردم و دولت ایران بسیار ظلم بر مهاجران می‌کنند. ایران در آستانه زمستان و در زمانی که مناسب نیست، مهاجران را بیرون می‌سازد.»

آصفه ستانکزی، آگاه امور مهاجران و مهاجر افغان در ایران گفت: «مهاجران افغان در ایران در زمینه‌های بازار اشتغال، مسکن و نداشتن مدارک هویتی دچار چالش‌های گوناگون هستند.»

در همین حال، امارت اسلامی می‌گوید که کشورهای همسایه نباید مهاجران افغان را به اجبار بیرون سازد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفت: «مهاجران را با زور نکشند و برخورد غیرقانونی نداشته باشند. پیام ما به ایران و پاکستان این است که با مهاجران مدارا داشته باشند، ظلم و ستم صورت نگیرد و آزار و اذیت متوقف شود.»

بربنیاد آمارهای ریاست امور مهاجران و عودت کننده‌های هرات، در جریان یک هفته پسین بیشتر از ۲۰هزار مهاجر افغان از ایران به کشور برگشته‌اند.

منبع

Be the first to comment on "شکایت مکرر مهاجران در ایران از بازداشت‌ و اخراج شهروندان افغانستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*