طالبان: پاکستان بار دیگر گذرگاه تورخم را به روی ترانزیت کالاهای تجارتی بسته است

ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت ننگرهار می‌گوید که گذرگاه تورخم میان افغانستان و پاکستان از بامداد روز شنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) بار دیگر به روی انتقال کالاهای ترانزیتی بسته شده است.

نورمحمد حنیف، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت ننگرهار، به خبرگزاری باختر که توسط طالبان اداره می‌شود، گفته است که به دلیل مشکلات نبود پاسپورت و ویزه در نزد رانندگان، مسیر ترانزیت کالاهای تجارتی بسته شده است.

او گفته است: “دلیل بسته شدن این دروازه، درخواست پاسپورت و ویزه از رانندگان وسایل نقلیه باری از سوی پاکستان است و حکومت افغانستان [حکومت طالبان] نیز از رانندگان پاکستانی ویزه و پاسپورت می‌خواهد و در حال حاضر، تردد از هردو جهت متوقف است”.

مسوولان اتاق تجارت افغانستان و پاکستان نیز گفته اند که بر اساس تصمیم حکومت پاکستان، از شامگاه جمعه این مسیر بر روی موترهای حامل کالاهای ترانزیتی بسته شده است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت ننگرهار به نقل از عبدالجبار حکمت، کمیشنر حکومت طالبان در تورخم، گفته است که روز شنبه نیروهای سرحدی پاکستان تمام بیمارانی را که پاسپورت و ویزه ندارند، نیز در ایالت خیبر پشتونخوا اجازه رفت و آمد نداده اند.

قبل از این، این نیروها بر اساس یک راهکار با حکومت طالبان و فهرستی که روزانه مقامات سرحدی این گروه تهیه می‌کردند، به بیمارانی که پاسپورت و ویزه نداشتند، از طریق گذرگاه تورخم اجازۀ ورود به پاکستان را می‌دادند.

در ماه نومبر ۲۰۲۳ حکومت پاکستان فیصله‌ کرد که هیچ افغان نمی‌تواند بدون پاسپورت و ویزه وارد آن کشور شود. هدف از این راهکار پاکستان زیر نام “رژیم یک سند” جلوگیری از تردد غیرقانونی تروریستان و قاچاقچیان به آن کشور گفته شده است.

این نخستین بار نیست که حکومت پاکستان از رانندگان افغان که موترهای شان حامل اموال ترانزیتی است، پاسپورت و ویزه درخواست می‌کند. پیش از این، نیروهای مرزی پاکستان با رویکرد مشابه به تاریخ ششم دسمبر ۲۰۲۳ (۱۵ قوس) برای چند ساعت این مسیر را بسته بودند.

پیشتر از آن در ۲۱ نومبر ۲۰۲۳ (۳۰ عقرب) مقامات پاکستانی این مسیر را به دلیل اینکه رانندگان موترهای ترانزیتی افغان فاقد پاسپورت و ویزه بودند، به روی تجارت ترانزیتی بستند که در همان روز باز شد.

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گویند که پیش از این رانندگان افغان به پشاور و رانندگان پاکستانی به جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، بدون پاسپورت و ویزه رفت و آمد می‌کردند.

این اتاق بسته‌شدن گذرگاه تورخم را خلاف توافقنامه تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان (اپتا) خوانده است.

خان جان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیره این اتاق، به صدای امریکا گفت که بر اساس و توافقنامه، هر دو کشور باید سه ماه قبل از هر گونه تغییر احتمالی را به یکدیگر اطلاع دهند.

مقامات پاکستانی هنوز در مورد بسته شدن این مسیر به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

منیع

Be the first to comment on "طالبان: پاکستان بار دیگر گذرگاه تورخم را به روی ترانزیت کالاهای تجارتی بسته است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*