طراح حمله مرگبار دانشگاه کابل «متواری در غرب تهران» کیست؟

نام و نشان فردی که وزارت اطلاعات ایران امروز عکس او را به عنوان یکی از «سرکردگان» گروه داعش، متواری در تهران نشر کرده است، کسی است که پس از ورود طالبان از زندان بگرام در حومه کابل گریخته بود.

وزارت اطلاعات می‌گوید او یکی از «سرکردگان» گروه داعش به نام «محمد عادل عارف» معروف به «عادل پنجشیری» است که «از زندان بگرام آزاد شده و مجددا به اعمال تبهکارانه روی آورده بود.»

۸ ماه پیش از سقوط دولت پیشین افغانستان، دادگاه عالی این کشور در ۱۱ دی ۱۳۹۹ (۳۱ دسامبر ۲۰۲۰) ویدیوی بی‌صدا از جریان محاکمه متهمان طراحی حمله مرگبار به دانشگاه کابل را نشر کرد و در احکام صادره «محکمه ابتدایی»، محمد عادل فرزند محمد عارف را به جرم «طراحی حمله تروریستی» و آدم‌ربایی به «اشد مجازات یعنی اعدام» محکوم کرد.

در دوم نوامبر ۲۰۱۹ در حمله سه فرد مسلح انتحاری به دانشگاه کابل ۲۲ کشته و ۴۰ زخمی به جا گذاشت که بیشتر آن‌ها دانشجو بودند. شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت آن حمله را به عهده گرفته بود.

به گفته مقام‌های دولت پیشین افغانستان محمد عادل، «طراح اصلی حمله به دانشگاه کابل» بود.

در سومین اعلامیه وزارت اطلاعات ایران که پس از حملات کرمان نیز آمده است که این فرد «به اتهام طراحی عملیات انتحاری در دانشگاه کابل بازداشت، و پس از حدود یک سال» از بگرام آزاد شده و «طبق آخرین گزارش‌های به‌دست آمده، وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده است.»

همزمان با پیشروی سریع طالبان در آگوست /اوت ۲۰۲۱، صدها زندانی داعش از زندان‌های افغانستان به ویژه از بگرام آزاد شدند.

این وزارت با نشر عکسی از او که «تروریست سابقه‌دار» خوانده است، از شهروندان برای شناسایی او تقاضای کمک کرده است.

وزارت اطلاعات در مورد دخالت مستقیم این فرد در حملات اخیر کرمان توضیحی ارائه نکرده است.

در دو انفجار در چهارمین مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه در شهر کرمان بیش از ۹۰ نفر کشته شدند و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

پوسترهای اعلام همدردی در تهران
توضیح تصویر،شهرداری تهران پوسترهایی در سطح شهر تهران برای ابراز همدردی با قربانیان حمله به دانشگاه کابل نصب کرده بود، آبان ۱۳۹۹

حمله چهار سال پیش به دانشگاه کابل واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از جمله در تهران را برانگیخت و شهرداری تهران پوسترهایی در سطح شهر تهران برای ابراز همدردی با قربانیان حمله به دانشگاه کابل نصب کرده بود.

به گفته امرالله صالح، معاون وقت رئيس جمهور طراح این حمله تا سال سوم دانشکده شرعیات کابل درس خوانده بود و این فرد در «اصل از ولایت پنجشیر» بوده که در پلچرخی، حومه کابل زندگی می‌کرده است.

اداره امنیت ملی افغانستان پس از دستگیری در سال ۱۳۹۹ ویدیویی از اعترافات او را نشر کرد که روشن نیست تحت چه شرایطی گرفته شده بود.

او خود را «محمد عادل» مشهور به «آرش» معرفی کرده بود.

وزارت اطلاعات ایران گفته است که او «از جمله مرتبطین مستقیم عبدالحکیم حیدری (فرمانده‌ی عملیات تروریستی داعش) بوده»، و همچنین «تاکنون تعدادی از اطرافیان وی (تماماً عضو داعش) شناسایی و بازداشت شده‌اند.»

در آن زمان طالبان دست داشتن در حمله به دانشگاه کابل را رد کرده بود و حکومت طالبان حملات کرمان را محکوم کرده است.

دادگاه در کابل
توضیح تصویر،جریان دادگاهی در کابل که محمد عادل را به اعدام محکوم کرد

Be the first to comment on "طراح حمله مرگبار دانشگاه کابل «متواری در غرب تهران» کیست؟"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*