طیارهٔ روسیه با شش سرنشین در شمال‌شرق افغانستان سقوط کرد – مقام‌ها

ادارهٔ هوانوردی فدرال روسیه روز یکشنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) تایید کرد که یک طیارهٔ آن کشور که حامل شش نفر بود، در مناطق کوهستانی در شمال‌شرق افغانستان سقوط کرده است.

ساعاتی پیش از آن، مقامات حکومت طالبان نیز گفتند که یک طیاره کوچک مسافربری در بدخشان سقوط کرده است، اما در مورد اینکه این طیاره متعلق به کدام کشور است، معلومات دقیقی ارایه نکرده بودند.

ادارهٔ هوانوردی فدرال روسیه گفته است که طیارهٔ “فالکن ۱۰” متعلق به آن کشور با چهار عمله و دو مسافر، ناوقت شام شنبه “از صفحهٔ رادار ناپدید” شد و ارتباط با آن قطع شد.

روسیه گفته است که این طیاره از هند به سمت اوزبیکستان در حرکت بود و قرار بود از اوزبیکستان به روسیه عزیمت کند. به گفتهٔ مقام‌های روسی تلاش برای یافتن این طیاره ادامه دارد.

خبرگزاری ریانویستی روسیه گفته است که دو مسافر این طیاره شهروندان روسیه و زن و شوهر بودند. بر اساس گزارش این خبرگزاری یک مسافر این طیاره به شدت بیمار بود و شوهر این فرد بیمار، طیاره را برای انتقال همسرش به کرایه گرفته بود.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که اناتولی ییفسیوکوف، تاجر روسی همراه با انا ییفیسیوکوف، همسر بیمارش سرنشینان این طیاره بودند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز یکشنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) در پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که شام گذشته یک فروند طیارۀ (RA-09011) روسی که از هند به سوی اوزبیکستان پرواز می‌کرد، در نزدیکی مرزهای افغانستان و تاجیکستان از رادار ناپدید شد.

به گفتۀ مجاهد، تیم‌های نجات نیروهای هوایی حکومت طالبان به منطقه اعزام شده و مصروف عملیات نجات و تحقیقات استند. مجاهد گفته است که نتایج این عملیات بعداً نشر خواهد شد.

وزارت هوانوردی ملکی حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که احتمال دارد این طیاره در مربوطات ولسوالی‌های کران‌ومنجان و زیباک بدخشان ناپدید شده و سقوط کرده باشد. به گفته این وزارت، خط پرواز این طیاره از حریم هوایی افغانستان نبود و ممکن به دلیل مشکلات تخنیکی از مسیر منحرف شده است.

پیش از اینکه ادارهٔ هوانوردی روسیه این خبر را تایید کند، معلومات ضد و نقیضی در مورد این طیاره نشر شده بود.

عبدالوحد ریان، رییس نظارت مطبوعات و نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته بود که این طیاره مربوط به یک شرکت مراکشی بود که با هفت سرنشین روس عازم مسکو بود.

ریان گفته است که این طیاره در منطقه کوهستانی ولسوالی زیباک ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان به دلیل مشکل انجن سقوط کرد. او همچنان گفته بود که نیروهای نجات حکومت طالبان به ساحه اعزام شده اند.

همچنان، مقامات محلی طالبان در بدخشان گفته بودند که این طیاره مسافربری مربوط یک شرکت هندی است. اما وزارت هوانوردی هند با نشر اعلامیه‌ای گفت که این طیاره متعلق به آن کشور نیست.

یک مقام ارشد اداره هوانوردی ملکی هند گفته است: “این یک طیارۀ هندی نیست. طیاره‌ای که در کوه‌های توپخانه در امتداد ولسوالی‌های کران منجان و زیباک ولایت بدخشان سقوط کرد، طیاره DF-10 با شماره مراکش بود.”

مقام‌های محلی طالبان در ولایت بدخشان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته اند که ساحه‌ای که گمان می‌رود این طیاره در آنجا سقوط کرده باشد، با موتر، حدود هشت ساعت از مرکز ولایت بدخشان فاصله دارد.

مقامات هوانوردی روسیه گفته اند که تحقیقات را در مورد انگیزهٔ این رویداد آغاز کرده اند.

منبع

Be the first to comment on "طیارهٔ روسیه با شش سرنشین در شمال‌شرق افغانستان سقوط کرد – مقام‌ها"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*