عمران خان: باجوه و نمایندهٔ سفارت امریکا در جلسهٔ محاکمه‌ام احضار شوند

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، که اکنون در زندان به‌ سر می‌برد، عهد کرده است که لوی‌درستیز پیشین آن کشور و نمایندهٔ سفارت ایالات متحده در پاکستان را در جریان محاکمه‌اش به خاطر افشای اسرار دولتی، به محکمه می‌کشاند.

عمران خان روز دوشنبه چهارم دسمبر (۱۳ قوس) در جریان جلسهٔ محکمه که در یک زندان در نزدیکی اسلام آباد برگزار شده بود، گفت: “من [در قضیهٔ خود] جنرال باجوه و مقام‌های سفارت ایالات متحده را به صفت شاهد، شامل خواهم کرد. باجوه به رهنمایی دونالد لو همه کارها را انجام داده است.”

قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پیشین اردوی پاکستان بود و دونالد لو، دستیار وزیر خارجهٔ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی است.

محاکمهٔ عمران خان به خاطر آنچه مقام‌های پاکستانی “خطرات جدی امنیتی” خواندند در داخل زندان صورت می‌گیرد. در جلسهٔ روز دوشنبه محاکمهٔ عمران خان، مقام‌های زندان به خبرنگاران شش رسانهٔ محلی اجازهٔ حضور و گزارش‌دهی دادند، اما به هیچ رسانهٔ خارجی اجازه داده نشد.

وکلای مدافع عمران خان گفته اند که درخواستی را رسماً به محکمه پیشکش می‌کنند تا در جریان محاکمه، باجوه و یک نمایندهٔ سفارت ایالات متحده در پاکستان فراخوانده شوند.

انتظار حسین پنجوتا، یک عضو تیم حقوقی عمران خان گفت که “تنها یک گروه انتخابی خبرنگاران” اجازه یافتند که زیر نام “جلسهٔ علنی محکمه” برای پوشش خبری حضور یابند. او این اقدام مقام‌ها را که به خبرنگاران رسانه‌های خارجی به شمول صدای امریکا و بی‌بی‌سی اجازه ندادند، محکوم کرد.

پنجوتا به صدای امریکا گفت: “با هیچ تعریف حقوقی، این یک محکمهٔ علنی نیست. باورمند نیستیم که تحت شرایط موجود، محاکمهٔ منصفانه صورت گیرد.”

اتهام افشای “اسرار محرم دولتی”

عمران خان، ۷۱ ساله در مارچ ۲۰۲۲ ادعا کرد که ایالات متحده در تبانی با اردوی قدرتمند پاکستان در برکناری وی نقش داشته است. او متهم شده است که برای منافع شخصی سیاسی، قانون حفظ محرمیت اسرار رسمی کشور را زیر پا کرده و مکالمات محرمانهٔ سفیر پاکستان در امریکا را افشا کرده است.

به ادعای عمران خان، ظاهراً دونالد لو، دستیار وزیر خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، از اسد مجید خان، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن، خواسته بود تا به رهبری نظامی پاکستان بگوید که عمران خان باید از طریق رای عدم اعتماد پارلمان برکنار شود، زیرا صدراعظم پیشین آن کشور در مورد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بی‌طرفی اختیار کرده است.

زمانی که روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ میلادی تهاجم نظامی تمام عیار را بر اوکراین آغاز کرد، عمران خان در آن روز در یک سفر رسمی به مسکو رفته بود و با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ملاقات کرد.

عمران خان مدت‌ها است که از این مکالمه به عنوان مدرکی بر این ادعای خود یاد می‌کند که گویا رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان و برکناری وی از قدرت، نتیجه دخالت ایالات متحده در سیاست پاکستان بوده است.

برای بار نخست، نشریه انترسپت ایالات متحده در ماه اگست سال روان متنی را نشر کرد که گویا مکالمهٔ دونالد لو و اسد مجید خان بوده و این مکتوب توسط مجید خان نوشته شده است. در این متن ادعا شده است که گویا دونالد لو تهدید کرده بود که اگر عمران خان در پاکستان در قدرت بماند، ایالات متحده آن کشور را در عرصهٔ بین‌المللی منزوی خواهد کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده پس از این ادعاهای عمران خان گفته بود که واشنگتن با وصف مخالفت با سفر خان به روسیه، هیچ دخالتی در برکناری وی از قدرت نداشته است. اردوی پاکستان نیز ضمن رد ادعاهای عمران خان گفته است که هیچ نقشی در برکناری وی از قدرت نداشته است.

عمران خان در اوایل ماه اگست در پیوند به اتهام فروش تحایف دولتی که در جریان صدارتش در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ دریافت کرده بود، به سه سال زندان محکوم شد و اکنون دوران حبس خود را به سر می‌برد.

قرار است جلسهٔ بعدی و احتمالاً نهایی محاکمهٔ عمران خان در پیوند به اتهام افشای اسرار دولتی به تاریخ ۱۲ دسمبر برگزار شود.

منبع

Be the first to comment on "عمران خان: باجوه و نمایندهٔ سفارت امریکا در جلسهٔ محاکمه‌ام احضار شوند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*