قاری برکت‌الله سلیم درگذشت

طالبان روز شنبه ۲۷ جنوری‌(هفتم دلو) گفتند که برکت‌الله سلیم، قاری قرآن افغانستان در اثر بیماری که داشت، وفات کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک پیام ایکس ضمن تایید مرگ سلیم نوشته است:‌‌ “با تاسف فروان اطلاع یافتیم که قاری مشهور کشور و حافظ قرآن کریم، الحاج قاری برکت الله سلیم وفات یافتند. انالله واناالیه راجعون .”

مجاهد درگذشت این حافظ مشهور قرآن را “یک ضایعه بزرگ برای افغانستان” دانسته است.

برکت‌الله سلیم که در سراسر افغانستان و برخی کشور‌های اسلامی از شهرت برخوردار بود، در اکثر مجالس عمدهٔ حکومت‌های گذشته از جمله حزب دمواکراتیک خلق افغانستان، اشتراک می‌کرد و محافل با تلاوت این قاری قرآن آغاز می‌شد.

بر اساس معلوماتی که شماری از شاگردانش در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده اند،‌ برکت‌الله سلیم در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در ولسوالی ده بالای ولایت ننگرهار تولد شد. او در سن پنج سالگی نزد پدرش، گلا جان، به آموختن قرآن پرداخت و در نهایت در نه سالگی حافظ قرآن شد.

برکت‌الله سلیم بعد‌ها در قاهرهٔ مصر نزد عالمان اسلامی آموزش قرائت را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آنرا به پایان رساند.

علاوه بر‌‌‌ آن، این حافظ قرآن هزاران شاگرد را در دوران حیاتش تجوید و قرائت قرآن کریم را تدریس کرد. در زمان حاکمیت حکومت حزب دموکراتیک، سلیم هفتهٔ یکبار از طریق تلویزیون دولتی کشور تجوید قرآن کریم را که از قبل ثبت می‌شد، تدریس می‌کرد.

واکنش‌ها
حامد کرزی ، رییس جمهور پیشین افغانستان، در صفحهٔ رسمی فیسبوک خود، مرگ این حافظ‌ قرآن را ضایعه بزرگ خوانده و نوشته است:‌ “مرحوم شیخ القران قاری برکت الله سلیم، قاری و استاد نامدار کشور و جهان اسلام بود، خدمات وی در راه تربیه اولاد وطن قابل قدر و ستایش است. صدای دلنشین او با تلاوت کلام الله مجید در دلهای همه مان جاویدان خواهد بود، مرگ استاد برکت الله سلیم ضايعه بزرگ است.”

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان، ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان قاری سلیم، در صفحهٔ رسمی فیسبوک خود نوشته است:‌‌”مرحوم یکی ازشناخته‌شده‌ترین قاریان جهان اسلام و کشور ما بود. او نه تنها حافظ قرآن و از قاریان جید بود، بلکه قرآن کریم را با اصول تجوید چنان‌که شایسته است، به دیگران آموزش داد و شاگردان فراوانی را تربیت و تقدیم جامعه کرد. مرحوم در حفظ، قرائت، تدریس و عشق به کلام الله مجید الگوی برجسته برای همه بود.”

احمد مسعود، رهبر “جبهه مقاومت ملی افغانستان” ضمن تسلیت به اعضای خانواده برکت‌الله سلیم در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است:‌ “قاری صاحب یکی از سرمایه ها و چهره های شناخته شده کشور افغانستان بود که با صدای دلنشین خویش شهره عام و خاص بود.”

عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ در حکومت پیشین افغانستان، در صفحهٔ رسمی ایکس خود،‌ برکت‌الله سلیم را از افتخارات افغانستان خواند و نوشته است:‌ “قاری برکت‌الله سلیم که در حسن تلاوت، تجوید و تفسیر قرآن‌کریم شهره و شخصیت حلیم او برای همه آشنا بود، از افتخارات افغانستان محسوب می‌گردید که با شرکت در مسابقات بین‌المللی، بارها مقام نخست را کسب کرده بود.”

برکت‌الله سلیم برای چندین سال پیهم در رقابت‌های بین المللی حسن تلاوت قرآن برندهٔ مقام نخست شد. او همچنان سالیان زیادی در رقابت‌های مختلف بین المللی حسن تلاوت قرآن، به حیث داور حضور داشت.

منبع

Be the first to comment on "قاری برکت‌الله سلیم درگذشت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*