ملا یعقوب: اتباع پاکستان و تاجیکستان در حملات داعش در افغانستان دست داشته اند

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، می‌گوید از زمانیکه طالبان قدرت را در ماه اگست سال ۲۰۲۱ در دست گرفتند، اتباع تاجیکستان و پاکستان در حملات گروه دولت اسلامی یا داعش در این کشور دست داشته اند.

یعقوب روز یکشنبه ۳۱ دسمبر (دهم جدی) در کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران در کابل گفت ده‌ها “خرابکار پاکستانی و تاجیکستانی” از سوی طالبان کشته و صدها تن دیگر آنان بازداشت شده اند.

او افزود که گروه داعش تقریباً از افغانستان زدوده شده و به گفتهٔ وی تمام شبکه‌های عملیاتی این گروه نیز از میان برداشته شده است و رهبران، طراحان و مسوولین شبکه‌های تخریبی این گروه نیز یا کشته و یا بازداشت شده اند.

این در حالی است که واسیلی نیبنزیا، نماینده ویژه روسیه در سازمان ملل متحد، به تاریخ ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس)، به شورای امنیت آن سازمان گفت که برای از بین بردن تهدید گروه های تروریستی در افغانستان، کوشش طالبان کافی نیست و به گفته وی، خطر تهدید گسترش گروه داعش از افغانستان، به کشور های آسیا، وجود دارد.

مجاهد گفت: “در تمام حملات بر مساجد، خانقاه‌ها، علمای دین و یا اجتماعات مردم، از اتباع خارجی به خصوص اتباع تاجیکستان، استفاده شده است…یش از ۲۰ تبعه پاکستان در عملیات نیرو های امنیتی کشته شدند و ده ها تن دیگر آنان نیز زنده بازداشت شده اند”.

مجاهد از کشورهایی که جنگجویان مسلح از آن به افغانستان داخل می‌شوند، تقاضا کرد تا از ورود این جنگجویان به افغانستان جلوگیری کنند.

مجاهد گفت که مخالفان مسلح حکومت طالبان تنها در جهان مجازی (شبکه‌های اجتماعی) حضور داشته و به گفتهٔ وی شبکه‌های جنایی نیز در افغانستان از بین رفته اند.

در این کنفرانس مطبوعاتی، ملا یعقوب، در مورد تسلیحات بجا مانده در افغانستان پس از خروج قوای خارجی از آن کشور گفت که این تسلیحات امن بوده و در دست مسوولان است و به گفتهٔ وی برای حفاظت آن اقدامات زیادی صورت گرفته است.

ملا یعقوب اضافه کرد که به هیچ فردی اجازه داده نمی‌شود تا از اراضی افغانستان، علیه کشور های دیگر استفاده کند و یا از مجبوریت افغان‌ها سو استفاده کرده و جوانان را به کار های خلاف وادارند.

سرپرست وزارت دفاع طالبان در حالی در مورد شمولیت اتباع پاکستان در حملات داعش، ابراز نظر کرد که حکومت پاکستان، از حکومت طالبان خواهان ممانعت از استفاده از اراضی افغانستان توسط گروه تحریک طالبان پاکستان برای انجام حملات بر پاکستان شده است.

یعقوب از گزارش‌های مختلف بین المللی در قبال امور امنیتی افغانستان نیز انتقاد کرد و ادعا کرد که برخی می‌خواهند با این گزارش‌ها، باعث ایجاد نگرانی در مورد افغانستان در جهان گردند.

چندی پیش کمیتهٔ تحریمات سازمان ملل متحد گزارش داد که گروه‌های تروریستی در افغانستان، در مقایسه با گذشته، از آزادی بیشتری برخوردار اند و تهدید آنان افزایش یافته است. در این گزارش آمده است که شبکهٔ القاعده اکنون در افغانستان، کمپ‌های آموزشی دارد.

طبق معلومات سازمان ملل متحد، حدود ۳۰ تا ۶۰ عضو ارشد شبکه القاعده، قندهار، هلمند، کنر و کابل زندگی می‌کنند و حدود ۴۰۰ جنگجو و ۱۶۰۰ عضو خانواده‌های این شبکه نیز در مناطق مختلف افغانستان در کمپ های آموزشی به سر می‌برند.

بر اساس معلومات سازمان ملل متحد، گروه داعش در افغانستان حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ جنگجو دارد که در تقریبا ۱۳ ولایت افغانستان، کمپ های آموزشی و پناهگاه های امن دارند.

منبع

Be the first to comment on "ملا یعقوب: اتباع پاکستان و تاجیکستان در حملات داعش در افغانستان دست داشته اند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*