ملل متحد: از مواجه‌شدن میلیون‌ها افغان با گرسنگی نگرانیم

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که گرسنگی و سوتغذیه در افغانستان هنوز هم در سطح بلند قرار دارد و بر اساس برآوردها، ۱۵.۸ میلیون افغان در سال ۲۰۲۴ با عدم مصوونیت غذایی روبرو خواهند شد.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، برای اطمینان از اینکه خانواده‌ها نیازمندی‌های اولیه خود را داشته باشند و از مواجهه با گرسنگی در جامعه جلوگیری کنند، به بودجه پایدار نیاز است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفته است در سال ۲۰۲۴، برای کمک‌رسانی به ۱۵.۸ میلیون افغان به بودجه‌ای ۱.۴۳ میلیارد دالری نیاز است.

ملل متحد از قبل خواستار این بودجه از سوی جامعه جهانی شده بود، اما هنوز مشخص نیست که آیا جامعه جهانی این بودجه را برای کمک به افغان‌ها در اختیار سازمان ملل متحد خواهد گذاشت یا خیر.

در آغاز سال ۲۰۲۳، پس از کاهش کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان، سازمان ملل متحد مجبور شد تا درخواست ۴.۶ میلیارد دالری خود را بازنگری کند و آن را به ۳.۱ میلیارد دالر کاهش دهد.

بر اساس گزارش اوچا که روز گذشته نشر شد، در سال ۲۰۲۳ میلادی با وجود کمبود بودجه، ۲۹.۴ میلیون نفر در افغانستان از کمک‌های بشری مستفید شدند که از این میان ۲۵.۵ میلیون نفر به گونه مستقیم و متباقی غیرمستقیم بهره بردند.

اما سازمان ملل متحد می‌گوید که وضعیت افغانستان هنوز خوب نیست. به گفتۀ این سازمان، تغییرات اقلیمی، ما‌ین‌ها و مهمات منفجر ناشده، محدودیت در رفت و آمد آزاد، افزایش خشونت‌های جنسیتی، کارشاقهٔ کودکان و کودک همسری در افغانستان باعث شده تا مشکلات زیادی برای زندگی افغان‌ها وجود داشته باشد.

علاوه بر این، بازگشت دسته جمعی هزاران مهاجر افغان از ایران و پاکستان و محدودیت‌های حضور زنان در جامعه، نیاز به کمک‌های بشردوستانه را در این کشور افزایش داده است.

اوچا گفته است که نیازهای بشری مردم در افغانستان در سال جاری مانند سال ۲۰۲۳ در سطح بالایی باقی خواهد ماند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد تاکید کرده که در طول سال ۲۰۲۴، از طریق برنامه‌های امداد بشری به ۷۳ درصد از افغان‌های نیازمند کمک خواهد کرد.

منبع

1 Comment on "ملل متحد: از مواجه‌شدن میلیون‌ها افغان با گرسنگی نگرانیم"

  1. سمه ده بې کاري شته
    بلکې نړيوال هسې تبلیغات هم کوي
    دومره لوږه نشته څومره چې تبليغات نړيوال کوي

Leave a comment

Your email address will not be published.


*