ملل متحد: سیلاب‌های اخیر در افغانستان تلفات جانی و خسارات مالی برجا گذاشت

1
1

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) از تلفات جانی و خسارات مالی در نتیجۀ بارندگی و سیلاب‌های ناشی از آن در شماری از ولایات افغانستان خبر داده است.

اوچا روز شنبه ۳۰ مارچ (۱۱ حمل) با نشر گزارشی گفت که سیلاب‌های هفتهٔ گذشته هفت کشته و یک زخمی برجا گذاشت و بیشترین خسارات را به باشندگان فاریاب، دایکندی و ننگرهار وارد کرد.

در گزارش آمده است: “در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارچ، بارندگی شدید در سراسر افغانستان بیش از ۱۵۰۰ هکتار از زمین‌ زراعتی را از بین برده و بیش از ۵۴۰ خانه را تخریب کرده و در هفت ولایت، شش پل و ۴۵۰ کیلومتر جاده را تخریب کرده است.”

همچنان بر اساس ارزیابی‌های اولیه این اداره ملل متحد، فاریاب در شمال افغانستان، ننگرهار در شرق و دایکندی در مناطق مرکزی در مقایسه با سایر ولایات بیشترین آسیب را دیده است.

ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت ننگرهار نیز از بارش شدید و جاری شدن سیلاب در یازده ولسوالی خبر داده و گفته است که در این سیلاب‌ها جان باختن یک نفر تایید شده است. همچنان این ریاست از تخریب ۵۰ خانه و تخریب صدها جریب زمین زراعتی در این ولایت خبر داده است.

اوچا گفت که در کمتر از یک ماه گذشته این سومین بار است که شمال افغانستان شاهد بارندگی و سیلاب‌های ویرانگر است. پیش از در ۲۱ و ۲۶ و ۲۷ مارچ نیز سیلاب‌ها در حوزه شمال افغانستان به ۳۸۴ خانواده خسارت وارد کرده بود.

این اداره افزوده است که تا روز شنبه ۳۰ مارچ (۱۱ حمل) هیچ گزارشی مبنی بر بیجاشدن مردم در اثر سیل دریافت نکرده است.

اوچا گفته است که ادارهٔ هواشناسی افغانستان در شماری از ولایات کشور در روز یکشنبه نیز باران را پیش‌بینی کرده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که افغانستان با خطر حوادث طبیعی احتمالی مانند سیل، زلزله، برفکوج و لغزش زمین و خشکسالی مواجه است.

بر اساس این گزارش، این احتمال وجود دارد که در تابستان ۲۰۲۴ و پس از آن، بخش زراعت و زیرساخت‌های این کشور به دلیل حوادث طبیعی شدید و غیرمنتظره ناشی اثرات تغییرات اقلیمی مانند سیل آسیب ببیند.

ملل متحد گفته است که حوادث طبیعی در سراسر افغانستان از ابعاد مختلف ۱۸۰هزار نفر را تهدید می‌کند که ۵۴ درصد آنان کوکان اند.

منبع

Be the first to comment on "ملل متحد: سیلاب‌های اخیر در افغانستان تلفات جانی و خسارات مالی برجا گذاشت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*