ملل متحد: ۵۲ درصد نیازمندان در افغانستان زنان اند

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که طی سال روان میلادی از جمله ۲۳.۷ میلیون نیازمند در افغانستان، ۵۲ درصد را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

این اداره ملل متحد روز یکشنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که سال گذشته میلادی برای هشت میلیون دختر و ۹.۲ میلیون زن نیازمند در افغانستان کمک‌های نجات‌بخش فراهم کرده است.

اوچا با اشاره به نیازمندی فزایندۀ زنان و دختران در افغانستان گفته است:‌ “بیایید دوشادوش زنان و دختران افغان بایستیم، کسانی که بیشتر از دیگران متاثر شده اند.”

رقم نیازمندان افغانستان در سال روان میلادی در حالی نزدیک به ۲۴ میلیون نفر رسیده است که نهادهای امدادرسان ملل متحد برای پیشبرد برنامه‌های شان با کمبود بودجه مواجه اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، هفتهٔ گذشته گفت که جامعه جهانی برای برنامه‌های امدادرسانی در افغانستان بودجه اندک را فراهم کرده است، از اینرو احتمال تعلیق برنامه‌ها وجود دارد.

اوچا گفته است: “در سال ۲۰۲۳، شرکای بشری در افغانستان دست‌کم به ۳۲.۱ میلیون نفر به نحوی کمک ارایه کردند. اما در ۲۰۲۴ تنها ۸۷ میلیون دالر از بودجه ۳.۰۶ میلیاردی برای طرح رفع نیازمندی‌های بشردوستانه دریافت شده که ادامه بسیاری از برنامه ها را با خطر مواجه کرده است.”

کمبود بودجه یکی از چالش‌های اساسی نهادهای امدادرسان در افغانستان خوانده شده، طوری که سال گذشته به دلیل کاهش بودجه، ملل متحد مجبور شد تا کمک های غذایی به ۱۸ میلیون افغان را متوقف کند.

اوچا گفته است اسکان طولانی‌مدت، موجودیت گسترده مواد منفجره، محدودیت‌های مداوم بر حقوق و آزادی زنان، افزایش خشونت‌های جنسیتی، کار کودکان، ازدواج های زودهنگام، تغییرات اقلیمی، به ویژه زلزله و خشکسالی، برگشت میلیون‌ها مهاجر از پاکستان و بیجاشدگان داخلی به این معنی است که افغانستان در درجه اول یک بحران حفاظتی باقی می‌ماند.

بر اساس طرح کمک‌های بشری ملل متحد در سال ۲۰۲۴ میلادی، از جملهٔ تمام نیازمندان ۱۷.۳ میلیون نفر از آسیب پذیرترین افراد، به شمول کسانی که معلولیت دارند، تحت پوشش ماموریت کمک‌رسانی قرار می‌گیرند.

منبع

Be the first to comment on "ملل متحد: ۵۲ درصد نیازمندان در افغانستان زنان اند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*