میلر: بازداشت شهروندان امریکا مانع در برابر تعامل با ا.ا است

متیو میلر سخن‌گوی وزارت خارجه ایالات متحده در یک نشست خبری گفته است که بازداشت شهروندان امریکا در افغانستان مانع مهمی در برابر تعامل مثبت با کابل است.

سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا هم‌چنان به خبرنگاران گفته است که مقام‌های امریکایی همواره در نشست‌ها با نماینده‌های «طالبان» بر رهایی بی قیدوشرط شهروندان امریکا تاکید ورزیده‌اند.

آقای میلر افزود: «مقام‌های ایالات متحده به‌گونه‌ی مداوم و پیوسته در دیدار با نماینده‌های طالبان برای آزادی  بی‌درنگ و بی قیدوشرط امریکایی‌های بازداشت شده در افغانستان تاکید ورزیده‌اند که این تنش‌ها، مانع مهمی برای تعامل مثبت میان واشنگتن و طالبان است.»

امارت اسلامی تا اکنون در این باره چیزی نگفته است.

اما برخی آگاهان مسایل سیاسی به این باور اند که به‌منظور بهبود روابط میان کابل و واشنگتن، خواست‌های دوطرف باید در نظر گرفته شود.

واحد فقیری آگاه مسایل سیاسی در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «در بند بودن شهروندان امریکا در افغانستان بر روابط افغانستان و امریکا اثر منفی می‌گذارد و امریکا در این باره بسیار حساس است.»

پیش از این مایکل مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌های امریکا در نشست این کمیته گفته بود که به تلاش‌ها برای رهایی شهروندان امریکا که در بند امارت اسلامی هستند، ادامه خواهند داد. او تاکید ورزیده بود که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به‌گونه یک‌سان بازداشت غیرقانونی شهروندان امریکا را تحمل نخواهند کرد.

ذبیح‌‎الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفت: «مثلاً امریکا وعده سپرده بود که از لیست‌های سیاه، لیست‌های تعزیرات ملل متحد برداشته می‌شود، قیودات بالای افغانستان از بین می‌رود و همچنان امریکا با حکومت آینده افغانستان روابط خوبی تامین می‌کند، در بازسازی افغانستان سهم می‌داشته باشد ولی برعکس آن نشان داده می‌شود.»

توافق‌نامه دوحه پس از ۱۸ ماه گفت‌وگوهای نفس‌گیر در دهم حوت ۱۳۹۸ خورشیدی میان زلمی خلیل‌زاد نماینده پیشین ایالات متحده برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون پیشین دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر امضا شد.

منبع

Be the first to comment on "میلر: بازداشت شهروندان امریکا مانع در برابر تعامل با ا.ا است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*