میلر: رهایی شهروندان امریکا از بند طالبان در صدر اولویت‌های ما قرار دارد 

وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که رهایی شهروندان امریکا از بند طالبان در افغانستان، از اولویت‌های عمدهٔ واشنگتن است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، روز چهارشنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) در پاسخ به پرسشی در مورد رهایی یک شهروند امریکا – راین کاربیت – از بند طالبان گفت که امنیت و مصوونیت شهروندان امریکا در خارج از این کشور از اولویت‌های عمده بوده و مقامات امریکایی همواره در جریان ملاقات‌‌ با نمایندگان طالبان بر رهایی آنان تاکیده است.

میلر افزود که تامس وست، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان در جریان هفتهٔ جاری با یک نمایندهٔ طالبان ملاقات کرده و بر رهایی راین کاربیت و سایر شهروندان امریکا تاکید کرد.

راین کاربیت که گفته می‌شود از ۱۶ ماه به اینسو در بند طالبان به سر می‌برد، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در افغانستان شرکت مشورتی قرضه‌های کوچک به نام (Bloom Afghanistan) داشت.

انا کوربیت، همسر راین به شبکهٔ تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته است که آنان در افغانستان شرکت بیمه داشتند و با تسلط دوبارهٔ طالبان افغانستان را ترک کرده بودند، اما شوهراش برای حفاظت از کار و باراش دوباره به افغانستان برگشته بود.

او گفته است که در مورد صحت و امنیت شوهرش نگران است.

مقامات امریکایی تصدیق کرده اند که شماری از شهروندان امریکا در بند طالبان قرار دارند، اما در مورد این که چه تعداد شهروندان این کشور در بند اند، معلومات نداده اند.

شبکهٔ تلویزیونی سی‌بی‌اس امریکا به نقل از یک مقام امریکایی که نامی از وی گرفته نشده تعداد شهروندان امریکا در بند طالبان را شش نفر گزارش داده است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که از وزیر خارجه گرفته تا مقامات پایین رتبه در بخش رهایی شهروندان امریکا کار می‌کنند.

پیش از این، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده نیز به کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفته بود که طالبان شماری از شهروندان امریکا را بازداشت کرده اند.

در واکنش به این اظهارات وزیر خارجهٔ‌ امریکا، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رسانه‌ها در افغانستان گفته بود که هیچ شهروند امریکا در بند این گروه قرار ندارد.

حکومت طالبان در نزدیک به دو و نیم سال گذشته چندین بار فعالان، ژورنالستان، مدافعان حقوق بشر و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان را بازداشت کرده‌اند، اما سخنگویان و مقام‌های این گروه در مورد این بازداشت‌ها ابراز بی‌خبری می‌کردند.

در چندین مورد و در پی بلند شدن سر و صداها و انتقادات گستردۀ بین‌المللی، برخی از افراد بازداشت شده پس از مدتی از بند طالبان رها شدند.

سال گذشته، وزارت خارجهٔ امریکا گفت که طالبان دو شهروند امریکا را به عنوان ”حسن نیت” از قید آزاد کردند.

منبع

Be the first to comment on "میلر: رهایی شهروندان امریکا از بند طالبان در صدر اولویت‌های ما قرار دارد "

Leave a comment

Your email address will not be published.


*