نامه بایدن به کانگرس؛ به تهدیدهای احتمالی از افغانستان پاسخ خواهیم داد

جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا می‌گوید که واشنگتن آماده است در برابر تهدیدهای احتمالی از خاک افغانستان گام بردارد.

آقای بایدن در نامه‌ی که به کانگرس امریکا نوشته، از آمادگی نیروهای امریکایی برای پاسخگویی به تهدیدهای احتمالی برخاسته از خاک افغانستان در برابر واشنگتن خبر داده است.

رییس‌جمهور امریکا در نامه بی‌آنکه از مکان مشخص نام ببرد، افزوده است که نیروهای امریکایی در خارج از افغانستان مستقر هستند.

در بخشی این نامه آمده است: «نیروهای نظامی امریکا در خارج از افغانستان مستقر هستند تا به تهدیدات در برابر سرزمین ایالات متحده و منافع آن که ممکن است از داخل افغانستان ناشی شود، پاسخ دهند.»

هرچند امارت اسلامی درباره سخنان تازه جو بایدن ابراز نظر نکرده؛ اما پیش از این بارها اعلام کرده که افغانستان امن است و حکومت سرپرست اجازه استفاده شدن از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر را نمی‌دهد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی به طلوع‌نیوز گفت: «امارت اسلامی افغانستان به‌گونه‌ی جدی مبارزه خود را در برابر هر پدیده‌ای که ناامنی را در افغانستان دامن بزند، آغاز کرده و این مبارزه موثریت داشته، بنابراین افغانستان دیگر امن است. اظهار تشویش‌ها از خاک افغانستان بجا نیست.»

برخی آگاهان مسایل نظامی، نگرانی‌ ایالات متحده امریکا را در این زمینه بی‌جا می‌دانند.

اسدالله ندیم، آگاه مسایل نظامی به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «شبکه‌های که در افغانستان فعالیت می‌کنند به شمول طالبان، توانایی حمله به امریکا، متحدان امریکا و حتا به کشورهای همسایه را هم ندارند.»

سرور نیازی، یکی دیگر از آگاهان می‌گوید: «امریکا نگرانی دارد که مبادا داعش یا القاعده در دام روسیه و چین بیافتند و سلاح‌های مدرن را بدست نیاورند که برای امریکا دردسر خواهد بود.»

این در حالی‌ست که وزارت خارجه امریکا در ۳۰ نوامبر سال روان میلادی با نشر گزارش سالانه هراس‌افگنی ۲۰۲۲، ادعا کرده بود که القاعده، داعش و دیگر گروه‌های هراس‌افگن منطقه‌ای در افغانستان فعال باقی مانده‌اند.

منبع

Be the first to comment on "نامه بایدن به کانگرس؛ به تهدیدهای احتمالی از افغانستان پاسخ خواهیم داد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*