نخستین برفباری زمستان امسال در کابل

پس از مدت طولانی باشندگان کابل و شماری از ولایات افغانستان روز یکشنبه ۲۸ جنوری (هشتم دلو) شاهد نخستین برفباری در سال جاری بودند.

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان روز شنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفت که به شمول کابل در ۳۱ ولایت افغانستان روزهای شنبه و یکشنبه برفباری و باران پیش‌بینی شده است.

این ریاست گفته است که در این روزها، به جز از ولایات ننگرهار، نورستان و نیمروز در سایر ولایات برف و باران می‌بارد.

این در حالی است که اخیراً ادارۀ هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) از پیامدهای خشکسالی در افغانستان اظهار نگرانی کرده است.

این اداره گفته است که زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ در افغانستان فوق‌العاده خشک و گرم بود. این اداره هشدار داده است که بدون برفباری قابل توجه، این کشور ممکن است خشکسالی شدیدی را تجربه کند که پیامدهای زیان‌باری خواهد داشت.

اوچا گفته است که خشکسالی، کشت للمی و آبی، محصولات فصلی و چراگاه‌ها را از بین خواهد برد و منجر به بیجاشدن خانواده‌های افغان خواهد شد.

بر اساس گزارشی که این دفتر به تاریخ هفتم جنوری (۱۷ جدی) نشر کرد، آسیب‌پذیری افغانستان با افزایش متوسط گرما که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۰ به میزان ۱.۸ درجه افزایش یافته بود، نشان می‌دهد که این رقم به دلیل تغییر اقلیم، دو برابر میانگین جهانی است.

اوچا گفته است که زراعت، آب، انرژی، بهداشت، جنگل‌داری، تنوع زیستی، اکوسیستم‌ها، معیشت و اقتصاد، همگی تحت تاثیر این تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند.

در گزارش اوچا آمده است: “افغانستان در سال گذشته [۲۰۲۳] بدترین خشکسالی خود را در ۳۰ سال گذشته متحمل شد و چالش‌هایی را که اکنون در سومین سال متوالی با شرایط خشکسالی با آن مواجه است، تشدید کرده است، امری که سطح ناامنی غذایی در افغانستان را در بین بالاترین سطح جهان نگه داشته است.”

به گفتۀ ملل متحد، خشکسالی‌های پیهم منجر به کاهش محصولات زراعتی، کاهش مالداری و کمبود غذا در خانواده‌های دهقانان در افغانستان شده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که وضعیت در افغانستان وخیم است، طوری که ۲۱ میلیون نفر در این کشور اکنون به آب پاک و بهداشت نیاز دارند که در مقایسه به ۲.۴ میلیون نفر در یک دهه قبل، افزایش شدیدی داشته است.

ملل متحد گفته است که با توجه به افزایش وقوع رویدادهای طبیعی، افغانستان به چهارمین کشور در معرض خطر و هشتمین کشور آسیب‌پذیر و کم آماده برای سازگاری با تغییرات اقلیمی است.

منبع

Be the first to comment on "نخستین برفباری زمستان امسال در کابل"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*