نشست‌هایی در مجمع دوحه ۲۰۲۳ درباره محدودیت زنان در افغانستان و آینده آنها

در «مجمع دوحه ۲۰۲۳» که امروز در پایتخت قطر با سخنرانی‌ دبیرکل سازمان ملل و نخست وزیر قطر آغاز شد، در مورد منع آموزش دختران و اعمال محدودیت‌های زنان از سوی طالبان بحث شد.

در یکی از نشست‌های تخصصی با عنوان «زنان افغانستان منبع ثبات»، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، گفت که «زنان افغانستان احساس می‌کنند کشورهای قدرتمند به آنها خیانت کرده‌اند.»

آقای بنت افزود که طالبان در مورد آموزش «یک‌دست» نیستند.

او گفت: «بیاد دارم که خیلی قبل با وزیر تحصیلات عالی صحبت می‌کردم او در مورد جبنه‌های فنی فکر می‌کرد و می‌گفت که دانشگاه‌ها نصف روز زن و نصف روز مرد شود. یا سه روز هفته زن و سه روز مرد باشد، اما قندهار او را چند وقت بعد از این پست برکنار کرد.»

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا برای حقوق زنان افغانستان، نیز گفت که ما باید راهی بیابیم که «صدای اکثریت خاموش» زنان افغانستان شنیده شود.

در نشست تخصصی دیگری با عنوان «آموزش دختران، پیشرفت برای همه»، رنگینه حمیدی، وزیر معارف/آموزش و پرورش دولت پیشین افغانستان، گفت: «این فکت است که دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه رفتن به مدرسه را در یونیفرم روسری سفید و مانتوی سیاه ندارند اما به این معنی نیست که زنان و یا دختران زندگی کردن را متوقف کرده‌اند. بله، فضا محدود شده است، محدودیت‌هایی که پیش از سال ۲۰۲۱ دیده می‌شدند بیشتر و بیشتر شده‌اند.»

او افزود: «اما باور به این روایت که زنان و دختران نمی‌تو‌انند آینده خود را تغییر دهند را به عنوان یک زن افغان و مادر رد می‌کنم.»

پیشتر فعالان حقوق زن افغانستان به اظهارات خانم حمیدی در مورد امکان آموزش دختران در مساجد و مدارس مذهبی اعتراض کرده‌ بودند.

منبع

Be the first to comment on "نشست‌هایی در مجمع دوحه ۲۰۲۳ درباره محدودیت زنان در افغانستان و آینده آنها"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*