نظامیان پیشین افغان: جهان و ملل متحد فقط وضعیت اسفناک ما را نظاره می‌کنند

3
1

میته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان در جنبش شنبه‌های ارغوانی در واکنش به گزارش اخیر دفتر هیات معاونیت سازمان متحد در افغانستان، می‌گوید که طالبان در لفافه عفو عمومی نظامیان پیشین را به دام می‌اندازند و به کشتار آنان ادامه می‌دهند.

این کمیته امروز جمعه سوم می (۱۴ ثور) با نشر اعلامیه‌ای از عملکرد جامعه بین المللی، ملل متحد و نهادهای حقوق بشری در قبال وضعیتی که اکنون کارمندان و نظامیان حکومت پیشین دارند، انتقاد کرده است.

اعضای این کمیته گفته اند: “با وجودیکه می‌دانند این گروه بر خلاف عفو عمومی…رهبر شان به انتقام‌جویی علیه نظامیان و کارمندان حکومت پیشن ادامه داده اند، با آنهم فقط نظارگر وضعیت اسفناک نیروهای امنیتی و دفاعی و کارمندان ملکی حکومت پیشین بوده، تا حال کوچکترین گام عملی جهت حمایت از حقوق اساسی نظامیان و کارمندان حکومت پیشین…برنداشته اند”.

به تازگی دفتر هیات معاونت ملل متحد (یوناما) گزارش داده است که بخش حقوق بشر این اداره، با وجود عفو عمومی رهبر طالبان و تاکید مکرر مقامات این گروه بر آن، گزارش‌هایی در مورد بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری، و قتل‌های فراقانونی مقامات حکومت قبلی و نظامیان پیشین دریافت می‌کند.

در گزارش یوناما آمده است: “از اول جنوری تا ۳۱ مارچ، حقوق بشر یوناما دست‌کم ۳۸ مورد بازداشت و توقیف خودسرانه، حداقل ۱۰ مورد شکنجه و بدرفتاری، تهدیدات لفظی و کم از کم چهار مورد قتل‌های فراقانونی مقامات حکومتی پیشین و اعضای سابق نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان را ثبت کرده است”.

کمیته حمایت از نظامیان پیشین گفته است که سازمان ملل متحد، گزارشگر ویژه حقوق بشر آن سازمان در امور افغانستان، وزارت‌ امور خارجه ایالات متحده امریکا، کشورهای مختلف و ده‌ها سازمان حقوق بشری گزارشات متعددی را مبنی بر بازداشت، شکنجه، توهین و تحقیر، ناپدید سازی و کشتار نظامیان و خانواده‌های آنان نشر کرده اند.

اما به گفتۀ این کمیته، جامعه بین المللی به ویژه کشورهای تاثیرگزار در امور افغانستان در راس ایالات متحده امریکا‌ فراتر از نشر گزارش‌ها برای توقف “جنایات طالبان” اقدام نکرده و این گروه را در قبال عملکرد شان پاسخگو قرار نداده اند.

در اعلامیه این کمیته آمده است: “ما نظامیان پیشین…از یوناما و دیگر همکاران بین‌المللی آن می‌خواهیم تا در کنار نشر چنین گزارشات از جنایات طالبان علیه نظامیان و کارمندان حکومت پیشین افغانستان، نظارت بر زندان‌های این گروه به ویژه زندان‌های تحت کنترول اداره بدنام استخبارات طالبان را بیشتر نموده و جهت رهایی فوری نظامیان و کارمندان حکومت‌ پیشین…گام‌های عملی و صادقانه برداشته و طالبان را پاسخگو جنایات شان سازند.”

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گزارش یوناما را تکراری و تبلیغات خوانده است. او به طلوع نیوز گفته است که یوناما برای ادعایش در گزارش ثبوتی ندارد.

این در حالی است که طی کمتر از سه سال گذشته نهادهای حقوق بشری، از انتقام‌جویی افراد طالبان به شت انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی حکومت طالبان در این زمینه شده اند.

منبع

2 Comments on "نظامیان پیشین افغان: جهان و ملل متحد فقط وضعیت اسفناک ما را نظاره می‌کنند"

  1. نتتتتتتتتتاع و به همین دلیل است و به همین دلیل است و به همین دلیل است و به پا و مچ دست و پا قرص های لاغری موضعی جدیدترین روش های مختلف است و به همین دلیل است و به همین دلیل است و به همین دلیل است و به همین دلیل است و به

  2. من هم نظامی بودم فعلا بیکار افغانستان هستم

Leave a comment

Your email address will not be published.


*