نگرانی‌ها در مورد اخراج اجباری مهاجرین متعلق به اقلیت‌های مذهبی به افغانستان

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی بین المللی ادیان از برگرداندن اجباری مهاجرین افغان که متعلق به اقلیت‌های مذهبی اند، به افغانستان نگرانی کرده است.

این کمیسیون روز دوشنبه ششم نومبر (۱۵ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که گزارش‌ها در مورد افزایش بازداشت، خشونت و ارعاب علیه جوامع احمدیه و مهاجرین افغان در پاکستان نگران‌کننده است.

دیوید کری، کمیشنر این کمیسیون گفته است: “ما به ویژه نگران این هستیم که حکومت پاکستان اقلیت‌های مذهبی را که از آزار و شکنجه گریخته ‌اند، به زور به افغانستان بازگرداند. در حکومت طالبان، مسیحیان، مسلمانان شیعه، مسلمانان احمدیه و سیک‌ها نمی‌توانند آزادانه عقاید و امور مذهبی خود را در افغانستان انجام دهند”.

کری از حکومت ایالات متحده خواسته است که باید با ادامۀ تعامل با مقامات پاکستانی، آنها را تحت فشار قرار دهد که این تصمیم سیاسی شان را بازنگری کنند.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به همه مهاجرانی که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور به سر می‌برند به شمول ۱.۷ میلیون افغان، مهلت داد که تا اول نومبر از آن کشور خارج شوند،‌ در غیر آن، آنان نخست بازداشت و سپس اخراج خواهند شد.

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان، نیز نگرانی خود را از اخراج اجباری مهاجرین افغان به صورت گسترده از پاکستان ابراز کرده و از این کشور خواسته است تا به میزبانی طولانی مدت افغان‌ها ادامه دهد.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز از برخورد نیروهای امنیتی پاکستانی با مهاجرین غیرقانونی انتقاد کرده و از حکومت آن کشور خواسته است که در این “حرکت نادرست” تجدید نظر کند.

بر اساس آمار حکومت طالبان از اواسط سپتمبر به این طرف در حدود ۳۰۰هزار مهاجر افغان از طریق گذرگاه‌های تورخم و سپین‌بولدک به افغانستان برگردانده شده اند.

در این حال، سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که از ۱۵ سپتمبر به این طرف روزانه به گونه میانگین در حدود ۴۵۰۰ نفر از پاکستان به افغانستان برگشت می‌کنند، در حالی که قبل از آن، تا ۲۶۰ نفر از این گذرگاه‌ها بر می‌گشتند.

این سازمان تخمین می‌کند که از هم اکنون تا جولای ۲۰۲۴ میلادی حدود ۷۲هزار مهاجر غیرقانونی و ۵۰هزار مهاجرینی که دارای کارت اقامت پاکستان (POR) استند، در نقاط مرزی نیاز به کمک خواهند داشت.

منبع

Be the first to comment on "نگرانی‌ها در مورد اخراج اجباری مهاجرین متعلق به اقلیت‌های مذهبی به افغانستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*