هشدار نهادهای امدادرسان از افزایش نیازمندی عودت کنندگان افغان به کمک‌های بشری

کنسرسیوم نهادهای امدادرسان در مرز افغانستان و پاکستان می‌گویند که با توجه به تغییرات اوضاع در دو کشور همسایه، ممکن است تا جولای سال روان میلادی صدها هزار عودت‌کنندۀ افغان از پاکستان، در نقاط مرزی به کمک‌های بشری نیاز داشته باشند.

این کنسرسیوم روز یکشنبه ۱۴ اپریل (۲۶ حمل) با نشر گزارشی گفته است که ۷۲۰هزار مهاجر فاقد مدرک و ۵۰هزار دارندۀ کارت (POR) شامل این نیازمندان خواهند بود.

بر اساس گزارش، احتمالاً ۱۸۰هزار عودت‌کنندۀ فاقد مدرک، افرادی با نگرانی‌های حفاظتی خاص از جمله بازماندگان خشونت مبتنی بر جنسیت، بازماندگان شکنجه، افراد در معرض خطر ازدواج اجباری یا زودهنگام و قربانیان قاچاق در این میان شامل باشند.

همچنان در گزارش آمده است که ۷۲۰۰ عودت‌کنندۀ فاقد مدرک دیگر، کودکان بدون همراه یا کودکان جدا شده از خانواده خواهند بود.

این کنسرسیوم که متشکل از اداره‌های ملل متحد، شورای پناهندگان ناروی، شورای پناهندگان دنمارک، سازمان حفاظت از کودکان و برخی نهادهای دیگر امدادرسان است، تاکید کرده که کمک‌ها در نقاط مرزی افغانستان و پاکستان به صورت مرحله‌ای و بر اساس آسیب‌پذیری‌ها ارایه خواهد شد.

بر اساس گزارش، بسته کمکی که برای نیازمندان در نظر گرفته شده، ۱۴۰ دالر امریکایی معادل ده‌هزار افغانی است که شامل مواد غذایی، پول نقد و مشاوره صحی، واکسیناسیون و دارو بر حسب نیاز خواهد بود.

همچنان بر اساس برنامه امدادرسانی این کنسرسیوم، کودکان بدون همراه یا جدا شده از خانواده، به صورت موقت مراقبت خواهند شد و سپس خدمات الحاق خانواده به آنان ارایه می‌شود.

گزارش گفته است که لباس، حمایت روانی اجتماعی، مشاوره بهداشتی و واکسیناسیون در صورت لزوم از دیگر حمایت‌هایی است که برای این کودکان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، برای هر دارندۀ کارت (POR) ۳۷۵ دالر کمک نقدی و ۷۰۰ دالر برای ادغام مجدد دریافت خواهند کرد و برای کسانی که دارای نیازهای ویژه باشند، ۵۵۰ دالر دیگر نیز اختصاص یافته است.

کنسرسیوم مرزی گفته است که برای ارایه کمک‌ها به عودت‌کنندگان فاقد مدرک در مناطق مرزی در سال ۲۰۲۴ میلادی به بیش از ۲۴ میلیون دالر و برای دارندگان کارت (POR) هشت میلیون دالر نیاز است.

قبلاً این کنسرسیوم گفته بود که بر اساس تخمین‌ها ۱.۳ میلیون مهاجر افغان فاقد مدرک در پاکستان زندگی می‌کنند که ۷۰ درصد آنان در چهار ماه اخیر ۲۰۲۳ و متباقی در جریان سال ۲۰۲۴ به افغانستان عودت خواهند کرد.

این در حالی است که پاکستان در اکتوبر سال گذشته مرحله اول “طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی” را اجرایی کرد و برای مهاجرین فاقد مدرک ۳۰ روز مهلت داد تا این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت و با جبر اخراج خواهند شد.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که از ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا اوایل اپریل حدود ۵۴۷هزار افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

اکنون حکومت جدید پاکستان در نظر دارد که مرحله دوم “طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی” را عملی کند که این طرح دارندگان کارت شهروندی افغانستان(ACC) را در بر می‌گیرد.

منبع

Be the first to comment on "هشدار نهادهای امدادرسان از افزایش نیازمندی عودت کنندگان افغان به کمک‌های بشری"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*