واشینگتن: از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در آستانه نشست اعضای ناتو در لیتوانی گفت که واشینگتن از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌کند.

سالیوان، سه‌شنبه 20 تیر در گفت‌وگو با «العربیه» تصریح کرد که پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ارتباطی با پیوستن سوئد به پیمان نظامی ناتو ندارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دوشنبه گفته بود، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ارجاع طرح عضویت سوئد در ناتو به پارلمان ترکیه، با شرط بررسی عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا موافقت کرده است.

با این حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با رد این شرط ترکیه، گفت که پیوستن سوئد به ناتو ربطی به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ندارد.

شولتز در نشست با خبرنگاران در برلین، پایتخت آلمان تاکید کرد که این دو مسئله ارتباطی با هم ندارند و به‌رغم سنگ‌اندازی رئیس جمهوری ترکیه، هیج چیز مانع پیوستن سوئد به ناتو نمی‌شود.

پیوستن سوئد به ناتو به‌دلیل اعتراض ترکیه پیرامون حضور فعالان کرد در سوئد معطل مانده است.

سخنان استولتنبرگ پس از آن عنوان شد که رئیس جمهوری ترکیه و نخست‌وزیر سوئد در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی درباره پیوستن سوئد به ناتو توافق کردند.

سوئد و فنلاند سال گذشته پس از دهه‌ها سیاست بی‌طرفی نظامی خواستار عضویت در ناتو شدند.

برای پذیرش عضو جدید در پیمان نظامی ناتو، موافقت همه اعضا ضروری است.

به‌رغم موافقت اعضای کنونی ناتو با پیوستن فنلاند به این پیمان، ترکیه و مجارستان با درخواست سوئد مخالفت کردند.

اف-16

سالیوان همچنین اعلام کرد که واشینگتن با ارسال جنگنده‌های اف-16 به ترکیه با مشورت کنگره موافق است.

مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار داشت، اعضای ناتو موافق ارسال کمک‌های جدید به اوکراین هستند و افزود که‌ ایالات متحده با تحویل جنگنده‌های اف-16 به اوکراین مخالفتی ندارد.

سالیوان خاطرنشان کرد که اوکراین به عضویت در این پیمان نظامی نزدیک شده و این مسئله حتما در تصمیمات نشست کنونی ناتو بازتاب می‌یابد.

منبع

Be the first to comment on "واشینگتن: از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*