واکنش‌ها به حملهٔ مرگبار داعش در کابل؛ تلفات به پنج کشته و ۱۵ زخمی افزایش یافت

شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان حملهٔ شام شنبه در ساحهٔ عمدتاً هزاره‌نشین دشت برچی شهر کابل را به شدت محکوم کرده و آن را خلاف آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های انسانی خوانده اند.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت کابل، روز یکشنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) شمار تلفات این رویداد را پنج کشته و ۱۵ زخمی گزارش داد. پیش از این آمار تلفات دو کشته و ۱۴ زخمی گزارش داده شده بود.

با اینحال، دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز یکشنبه در اعلامیه‌ای تلفات این رویداد را ۲۵ کشته و زخمی خوانده اما مشخص نکرده است که چه تعداد کشته و چه تعداد زخمی شده اند.

در اعلامیه آمده است: “یوناما خواستار پایان یافتن حملات هدفمند بر غیرنظامیان و محافظت بیشتر از جمعیت هزارهٔ افغانستان و حسابده قراردادن عاملان این حملات است.”

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله نگاشته است که این اقدام “تروریستی” غیر اسلامی و ضد انسانی است.

محمدکریم خلیلی، معاون رییس جمهور پیشین افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که “جنایت پیشه‌گان دهشت‌افگن” یک بار دیگر با هدف قراردادن بس شهری غیرنظامیان، به شمول زنان و کودکان، را به خاک و خون کشیدند.

او در اعلامیه با بازماندگان این انفجار اظهار غم‌شریکی کرده و نگاشته است: “به حکام کابل که مدعی تامین امنیت مردم هستند، نیز می‌گویم که هرچه زودتر دست‌های پنهان در پشت این حوادث تروریستی را افشا کنند که در غیر آن نمی‌توانند خود را برائت دهند و شریک جرم و جنایت قلمداد خواهند شد.”

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه ملی در نظام پیشین افغانستان با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که هدف قراردادن شهروندان غیر نظامی مغایر آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های انسانی بوده و محکوم است.

مهدی راسخ، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان نیز گفته است که از سال‌ها به این طرف، هزاره‌ها قربانی این گونه حملات هدفمند قرار گرفته اند.

او با بیان اینکه مردم افغانستان قربانی آتش افراطیت و تروریزم است، گفته است: “عامل اصلی این حوادث، گروه طالبان است که با گسترش نفرت قومی و مذهبی، زمینه را برای فعالیت گروه‌های تروریستی فراهم کرده است.”

محمد معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان نیز هدف قراردادن غیرنظامیان را خلاف انسانیت و اسلامیت خوانده است.

او با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: “کشور ما همیشه قربانی اهداف بیگانگان می‌شوند. ملت سازی تنها با صبر، عدالت و اتحاد ممکن می‌شود . کسانی که بر هموطنان خود تهمت بی‌اساس می‌بندند، در حق کشور جفا می‌کنند.”

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت انفجار مرگبار روز شنبه در دشت برچی را به دوش گرفت.

شاهدان این انفجار گفتند که هدف حمله یک بس شهری نوع کاستر بود. به گفته شاهدان، این انفجار ناشی از مواد جاسازی‌شده در داخل موتر بوده است.

شاخه‌ٔ خراسان داعش که ظاهراً رقیب گروه طالبان پنداشته می‌شود، از چندین سال به اینسو، مسوولیت مرگبارترین حملات بر ضد پیروان اهل تشیع، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ را در افغانستان بر عهده است. این گروه در کشتار اعضای اهل تسنن و سایر اقلیت‌های دینی نیز کوتاهی نکرده است.

تندروان داعش، اقلیت قومی مذهبی پیروان شیعه را در مساجد، شفاخانه‌ها، مکاتب، در جریان تظاهرات و سایر امکان عامه نه تنها هدف مرگبارترین حملات قرار داده اند،‌ بلکه به اسرع وقت، بدون ارایه دلیل و توجیه، مسوولیت این حملات خونین را نیز بر عهده گرفته اند.

منبع

Be the first to comment on "واکنش‌ها به حملهٔ مرگبار داعش در کابل؛ تلفات به پنج کشته و ۱۵ زخمی افزایش یافت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*