واکنش طالبان به بمباردمان غزه: محکمهٔ بین‌المللی پیگیری جدی و فوری کند

محکمهٔ عالی حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از مردم فلسطین در مقابل حملات اسراییل حمایت کرده و حملات علیه فلسطینی‌ها را تقبیح می‌کند.

این محکمه با اشاره به بمباردمان غزه و محاصرهٔ این باریکه گفته است که این “جنایات اسراییل” تخطی از حقوق بشر است.

در این اعلامیه آمده است: “نظامیان رژیم صهیونیست و غاصب اسراییل خلاف قوانین بین المللی بالای باشندگان غزه هر نوع مواد غذایی، آب، ادویه، برق و ضروریات دیگر زندگی را قطع نموده که از اثر آن مسلمانان مظلوم غزه و برخی مناطق دیگر با مشکلات شدید مواجه شده اند.”

عالی‌ترین نهاد قضایی حکومت طالبان همچنان از محکمهٔ بین المللی [جرایم] خواسته است تا پیرامون این “جرایم” به گونهٔ فوری و جدی اقدام کند.

این محکمه همچنان از تمامی کشورهای اسلامی خواسته است تا از مردم فلسطین حمایت کنند.

حکومت طالبان، پیش از این به گونهٔ‌ رسمی در قبال این تنش موقف اختیار نکرده بود.

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ طالبان یگانه مقام این گروه است که پیش از این در مورد جنگ اسراییل-حماس اظهار نظر کرده بود.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید

خاموشی آشکار رهبران طالبان در خصوص جنگ حماس-اسراییل

حقانی در نشستی در ولایت پکتیا از سکوت کشورهای اسلامی در پیوند به حملات اسراییل بر غزه ابراز تاسف کرده و گفته بود که طالبان هرچند در امور داخلی دیگران مداخله نمی کنند، با مسلمانان همدردی دارند.

وزارت خارجۀ طالبان نیز چند بار و در آخرین مورد پس از حمله بر شفاخانۀ غزه که منجر به کشته شدن حدود ۵۰۰ نفر شد، با صدور بیانیه‌ای گفت که هر گونه دفاع و مقاومت مردم “فلسطین” برای آزادی سرزمین و مقدسات‌شان، حق مشروع شان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، نیز با نشر اعلامیه‌ای، محاصرۀ غزه را توسط اسراییل نکوهش کرده و از جامعۀ بین‌المللی خواستار رسیدگی به این بحران شده بود.

از هفتم اکتوبر که جنگ میان حماس و اسراییل آغاز شده است، به گفتهٔ مقامات اسراییلی تا کنون بیش از ۱۴۰۰ نفر در اسراییل کشته شده و نزدیک به ۲۴۰ اسراییلی و شهروندان کشورهای خارجی از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شده اند.

در پاسخ به حملهٔ حماس، اسراییل غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی فلسطین،‌ نزدیک به ۹۸۰۰ نفر ، عمدتاً زنان و کودکان فلسطینی، کشته شده و ده‌ها هزار فلسطینی دیگر زخمی شده اند.

منبع

Be the first to comment on "واکنش طالبان به بمباردمان غزه: محکمهٔ بین‌المللی پیگیری جدی و فوری کند"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*