وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن از تعامل با طالبان دریغ نخواهد کرد؛ مسعود: از خاک افغانستان به آمریکا حمله خواهد شد

وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن به هدف تامین منافع اش با طالبان در افغانستان تعامل می‌کند.

یک سخنگوی این وزارت می گوید که آمریکا از طریق تعامل با طالبان همچنین می‌خواهد به مردم افغانستان کمک کند و در کنار آن بر طالبان فشار بیاورد تا شهروندان آمریکایی در بند طالبان بدون قید و شرط آزاد شوند.

دانت پتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در نشست خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی در مورد سفر جان بس، معاون امور سیاسی این وزارت به قطر و پاکستان گفت «زمانی‌که منافع آمریکا در میان باشد، واشنگتن از تعامل با طالبان دریغ نخواهد کرد.»

او افزود:«حفظ تعامل با طالبان زمینه گفت‌وگو را برای حفظ منافع آمریکا فراهم می‌کند و به نفع مردم افغانستان نیز می‌باشد».

آقای بس در یک هفته گذشته در دوحه و اسلام آباد در مورد وضعیت افغانستان و دیگر مسایل امنیتی منطقه مشغول گفتگو بوده است.

او در قطر با مقامات این کشور و سفرا و نمایندگان کشورهای غربی مامور برای افغانستان دیدار و گفتگو کرد و در اسلام آباد نیز با مقامات این کشور در مورد «امنیت منطقه» و وضعیت افغانستان گفتگو کرده است.

اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حال ابراز می‌شود که اخیرا احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» هشدار داده است که وقوع حمله به آمریکا با استفاده از خاک افغانستان هر چند از نظر زمانی نامشخص اما صورت گرفتنی است.

معاون وزیر خارجه آمریکا
توضیح تصویر،جان بس مشغول دیدار از قطر و پاکستان بوده است

آقای مسعود ضمن یک گفتگوی ویژه با روزنامه دیلی‌میل در بریتانیا در مورد افزایش تروریسم در افغانستان به اداره جو بایدن، هشدار داده است.

او گفته که «تروریسم در خلاء ناشی از خروج ایالات متحده از افغانستان در آگوست ۲۰۲۱ در حال رشد است و این امکان وجود دارد که افراط‌گرایان اکنون سعی کنند به آمریکا یا اروپا ضربه بزنند».

آقای مسعود که یکی از جریان‌های عمده مخالف حاکمیت طالبان را رهبری می‌کند، می‌گوید که «فعالیت‌های تروریستی و جذب نیرو در دو سال و نیم پس از شکست کابل به اوج تاریخی رسیده است و حمله به خاک آمریکا یا اروپا در حال حاضر بسیار محتمل است». وی افزوده که «بحث در مورد انجام حمله نیست بلکه مسئله زمان آن است.»

به قول او در حال حاضر «رقابت خشمگینی بین جناح‌های تروریستی وجود دارد و فعالیت‌هایی که شبیه ماجرای ۱۱ سپتامبر است».

او در همین حال کشورهای غربی را به «دورویی» و رها کردن مردم افغانستان به دست آنچه یک «رژیم وحشی» خواند، متهم کرده و افزوده که عدم همکاری آن‌ها مردم افغانستان را ناامید کرده‌ است، در وضعیتی که طالبان مردم را از حقوق اساسی‌شان محروم کرده و دختران را از آموزش بازداشته است.

در حالیکه رهبران سیاسی جریان‌های مخالف طالبان، آمریکا و کشورهای غربی را به عدم همکاری متهم می‌کنند، دانت پتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته به خبرنگاران در مورد سیاست آمریکا در قبال افغانستان گفت که «وقتی منافع کشورش در میان باشد، واشنگتن از تعامل با طالبان دریغ نخواهد کرد».

بر اساس توافقنامه که میان آمریکا و طالبان پیش از سقوط نظام جمهوری در افغانستان امضا شده است، طالبان تعهد کرده‌اند که مانع استفاده از خاک این کشور علیه آمریکا، متحدان آن و سایر کشور‌ها شوند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می گوید به هیچ کسی اجازه داده نمی شود که ازخاک افغانستان علیه کشوری دیگری استفاده کند.
توضیح تصویر،ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می گوید به هیچ کسی اجازه داده نمی شود که ازخاک افغانستان علیه کشوری دیگری استفاده کند.

مقام‌های طالبان نیز بارها در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که به هیچ گروهی اجازه فعالیت علیه کشورهای دیگر را نمی‌دهند.

افزایش حضور «گروه‌های اسلام‌گرای افراطی» در افغانستان تحت حاکمیت طالبان یکی از مسایل مورد بحث در شورای امنیت سازمان ملل متحد و نشست‌های مشترک کشورهای منطقه بوده است.

طی بیش از دو سال و نیم گذشته که مقامات رهبری احزاب و نهاد‌های مخالف طالبان در تبعید به سر می‌برند، آن‌ها نتوانسته‌اند یک انسجام واحد و گسترده موثری را بر عیله طالبان تشکیل بدهند و برعکس برخی از این چهره‌ها هر از گاهی در گفتگو با رسانه‌ها یکدیگر را به «خودمحوری و تخریب‌کاری سیاسی»، متهم می‌کنند.

تا کنون هیچ کشوری حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته‌ اما جامعه جهانی از جمله آمریکا می‌گوید که برای رسیدگی به مشکلات مردم افغانستان نیاز است تا با حاکمیت طالبان تعامل داشته باشند.

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا در امور افغانستان نیز اخیرا به نشریه «دنیو هیومنتیرین»، گفته است که «واشنگتن درک کرده است که انزوای افغانستان برای مردم این کشور و منطقه ویرانگر است».

مقامات آمریکایی گفته‌اند به منظور دستیابی به این هدف، خانم دکر و تیم او که در قطر مستقر هستند و همواره جلسات هفتگی با نمایندگان طالبان در دوحه برگزار می‌کنند، با آن‌ها تلفنی در تماس اند و هنگام سفر به خاورمیانه و آسیای مرکزی با نماینده‌گان طالبان نیز دیدار می‌کنند.

منبع

Be the first to comment on "وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن از تعامل با طالبان دریغ نخواهد کرد؛ مسعود: از خاک افغانستان به آمریکا حمله خواهد شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*