وزارت خارجۀ پاکستان: شواهد دربارۀ مخفیگاه‌های تی‌تی‌پی در افغانستان را با طالبان شریک کرده ایم

وزارت خارجۀ پاکستان از شریک‌ساختن شواهد و معلومات در مورد مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان به حکومت طالبان خبر داده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت که پاکستان و افغانستان از طریق مجراهای مختلف برای گفتگو در مورد موضوعات مورد نگرانی بین دو کشور در ارتباط اند و سفارت‌ها مجرای اصلی ارتباط بین دو کشور است.

او با تاکید بر اینکه پاکستان در مورد تهدیدی که تحریک طالبان پاکستان علیه این کشور ایجاد می‌کند، نگران است، گفت: “شواهدی وجود دارد و ما آن شواهد را در مورد مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان با مقامات افغان (طالبان) در میان گذاشته ایم. ما از حکومت بالفعل افغانستان خواسته ‌ایم تا علیه این عناصر تحریک طالبان پاکستان اقدامی مشخص انجام دهد، شبکه‌های آنها را منحل کند و از حملات تروریستی از آن سوی مرز به پاکستان جلوگیری کند”.

همچنان زهرا بلوچ گفت که پاکستان از حکومت طالبان خواسته است که عاملان و عوامل حوادث تروریستی در داخل پاکستان را مورد بازخواست قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در مورد برخی گزارش‌ها مبنی بر اقدامات طالبان علیه تحریک طالبان پاکستان گفت که اسلام‌آباد امیدوار است که هر گونه گزارش مثبت از اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان، به نتایج ملموسی منجر شود.

او افزود: “به این معنا که رویدادهای تروریستی در پاکستان توسط عناصر تحریک طالبان پاکستان با مخفیگاه‌هایی در داخل افغانستان فروکش کرده و در نهایت به طور کامل از بین برود. ما همچنین گفته‌ایم که زمانی که شاهد اقدام ملموس علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها و پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان باشیم، روابط ما تقویت خواهد شد و پیش خواهد رفت”.

این در حالی است که انوار الحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان روز چهارشنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) در یک نشست انستیتوت تحقیقات پالیسی اسلام‌آباد در مورد روابط با حکومت طالبان گفت روزی که یک حکومت قانونی در افغانستان شروع به کار کند، روابط کابل و اسلام‌آباد بهبود خواهد یافت.

پیشتر از آن، کاکر گفته بود که به حکومت طالبان این پیام را رسانده اند که از میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستان یکی را انتخاب کند.

همچنان او گفت که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، پاکستان توقع داشت که صلح در افغانستان تامین شود و طالبان برضد گروه‌های مخالف پاکستان به ویژه تی‌تی‌پی عملیات سرکوب را راه‌اندای کند و از خاک این کشور علیه کشوری دیگر استفاده نشود.

اما او گفت که متاسفانه پس از به میان آمدن حکومت طالبان در افغانستان، حملات تروریستی ۶۰ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد در پاکستان افزایش یافت.

حکومت طالبان هنوز در مورد اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان واکنش نشان نداده است. اما پیش از این مقامات این گروه بارها مدعی شده اند که هیچ گروه تروریستی در افغانستان حضور ندارد و تاکید کرده اند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

در آخرین مورد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات هفتۀ گذشته سرپرست صدارت پاکستان گفت که افغانستان همسایگی خوب با پاکستان می‌خواهد و توقع دارد که اسلام‌آباد نیز ارادۀ حکومت این گروه را درک کند که علیه هیچ کشوری اقداماتی انجام نمی‌دهد.

همچنان مجاهد افزود که افغانستان مسوولیت تامین امنیت در پاکستان را ندارد و اینکه پس از رویکار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، خشونت و ناامنی در پاکستان افزایش یافته است، دلیل شده نمی‌تواند که حکومت طالبان در آن دست داشته است.

منبع

Be the first to comment on "وزارت خارجۀ پاکستان: شواهد دربارۀ مخفیگاه‌های تی‌تی‌پی در افغانستان را با طالبان شریک کرده ایم"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*