وزیر اعلای خیبرپشتونخواه خواهان انحلال مجلس ایالتی شد

محمود خان، وزیر اعلای ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان روز سه‌شنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) طی نامه‌ای عنوانی والی ایالت خیبرپشتونخواه، خواهان انحلال مجلس آن ایالت شده است.

محمود خان در این نامه خطاب به حاجی غلام علی، والی ایالت خیبرپشتونخواه، گفته است که بر اساس مادهٔ ۱۱۲ قانون اساسی پاکستان، “توصیه” می‌کنم که مجلس ایالت خیبرپشتونخواه ساعت نه شب روز سه‌شنبه ۱۷ جنوری منحل گردد.

اما رسانه‌های محلی پاکستان گزارش داده اند که والی ایالت خیبرپشتونخواه از قبل گفته است که به چنین خواست تمکین نمی‌کند و نمی‌خواهد بخشی از یک “روند غیردموکراتیک” باشد.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، در صورت امتناع والی از انحلال مجلس که از سوی وزیر اعلای یک ایالت پیشنهاد شده باشد، مجلس ایالتی پس از گذشته ۴۸ ساعت، به طور خودکار منحل می شود.

پیش از این،‌ مجلس ایالتی پنجاب، پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان، شام شنبه ۱۴ جنوری منحل شد، اقدامی که عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، یک هفته قبل از اجرای آن خبر داده بود.

پس از آنکه عمران خان در اپریل سال گذشته با رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان از کرسی صدارت کنار رانده شد و ایتلافی به رهبری شهباز شریف قدرت را در دست گرفت، پاکستان دستخوش ناآرامی سیاسی است.

افزون بر این، تورم کم پیشینه،‌ قرضه‌های بزرگ، افت ارزش روپیه، واحد پولی پاکستان در برابر اسعار خارجی و میلیاردها دالر خسارت ناشی از سیلاب‌های اخیر در آن کشور، پاکستان را با بحران شدید اقتصادی روبرو کرده است.

حزب تحریک انصاف پاکستان از میان چهار مجلس ایالتی، دو مجلس -پنجاب و خیبرپشتونخواه – را کنترول می‌کند.

بر اساس قوانین پاکستان، در صورت انحلال مجلس یک ایالت باید در جریان ۹۰ روز انتخابات جدید در آن ایالت برگزار شود. هرچند به گونهٔ تاریخی انتخابات ایالتی همزمان با انتخابات سرتاسری در پاکستان برگزار می‌شود، اما برگزاری این دو انتخابات در زمان‌های متفاوت، هیچ گونه مشکل قانونی ندارد.

قرار است انتخابات سرتاسری پاکستان در اکتوبر ۲۰۲۳ برگزار شود، اما حزب تحریک انصاف پاکستان از روش انحلال مجالس ایالتی به مثابهٔ ابزار فشار بر حکومت شهباز شریف کار می‌گیرد تا او را به برگزاری انتخابات زودهنگام وادار کند.

عمران خان در سال ۲۰۱۸ میلادی با طرح مبارزه علیه فساد اداری، عهده دار کرسی صدارت شد، اما پیش از تکمیل کردن دورهٔ کاری‌اش، در اثر رای عدم اعتماد پارلمان سلب صلاحیت و از قدرت کنار رانده شد.

خان در پی این اقدام پارلمان پاکستان اعتراضات گسترده را در سراسر آن کشور سازماندهی کرده و خواهان برگزاری انتخابات پیش از وقت شده است.

عمران خان گفته است که دو حکومت ایالتی -پنجاب و خیبرپختونخواه – را به خاطر “آیندهٔ” پاکستان “قربانی” می‌کند. او استدلال کرده است که انتخابات در این دو ایالت به معنای برگزاری رای‌گیری در ۶۶درصد کشور است و از این رو دولت ممکن است انتخابات عمومی را نیز برگزار کند.

انحلال مجلس ایالتی پنجاب که نزدیک به نیمی از جمعیت ۲۲۰ میلیونی پاکستان در آن زندگی می‌کنند، بحران و چالش جدیدی را سر راه حکومت شهباز شریف ایجاد کرده می‌تواند.

با وجود اصرار پیهم عمران خان مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام،‌ حکومت فعلی پاکستان به رهبری شهباز شریف به کرات گفته است که انتخابات پارلمانی را در اکتوبر یا نومبر ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

منبع

Be the first to comment on "وزیر اعلای خیبرپشتونخواه خواهان انحلال مجلس ایالتی شد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*