وست برای گفتگو دربارۀ برخی مسایل به شمول پناهندگان افغان به منطقه سفر کرد

نماینده ویژۀ ایالات متحده آفای وست در امور افغانستان می‌گوید که برای گفتگو در مورد برخی مسایل از جمله مسله پناهندگان افغان به شماری از کشورهای منطقه به شمول پاکستان سفرهایش را آغاز کرد.

تامس وست، امروز چهارشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که از پنجم تا ۱۵ دسمبر به پاکستان، امارات متحده عرب، قطر و عربستان سعودی سفر می‌کند.

او در ادامه نگاشته است: “مترصد ملاقات با شرکای کلیدی استم تا در مورد منافع امنیتی مشترک، حفاظت و اسکان مجدد پناهندگان، نیازمندی‌های بشری، حقوق بشر و مسایل اقتصادی صحبت کنیم”.

پیش از این، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور افغانستان از هفتم تا نهم دسمبر به پاکستان سفر خواهد کرد.

سفر وست به منطقه به ویژه پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که هم اکنون یک هیات امریکایی به رهبری جولیتا ولاس نویس، دستیار وزارت خارجهٔ ایالات متحده در اسلام‌آباد به سر می‌برد.

نویس در یک پیام در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: ” برای بحث در مورد مهاجران افغان، حفاظت از آنان و اسکان مجدد شان، امروز بار دیگر دیدار خوب از وزارت خارجهٔ پاکستان و ملاقات با آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ [پاکستان] برای افغانستان داشتم.”

وزارت خارجهٔ ایالات متحده پیش از سفر چهار روزهٔ هیات به رهبری نویس به پاکستان گفته بود که این هیات با مقام‌های حکومت پاکستان و شرکای سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی دیدار خواهد کرد تا “در مورد تلاش‌های مشترک برای حفاظت از افراد آسیب‌پذیر و تسریع روند مصوون و موثر انتقال و اسکان مجدد مهاجران افغان” بحث کند.

آمار رسمی نشان می‌دهد که پس از اعلام طرح اخراج اجباری افغان‌های فاقد مدرک اقامت از پاکستان، از اواسط ماه سپتمبر تا کنون بیش از ۴۰۰هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

ملل متحد و سازمان‌های جهانی حقوق بشر از این تصمیم پاکستان انتقاد کرده و خواستار توقف فوری آن شده اند. اما مقام‌های پاکستانی از این طرح دفاع کرده و ادعا دارند که افزایش خشونت‌های مرگبار اخیر در آن کشور با مهاجران افغان فاقد مدرک اقامت ربط دارد.

نویس در یک پیام دیگر در شبکهٔ ایکس نگاشته است که در دیدار با مسوولان کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان در اسلام آباد، “بحث مهمی” در پیوند به “تعهدات مشترک برای حمایت از افغان‌های آسیب‌پذیر مقیم پاکستان” داشت.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ده‌ها هزار شهروند افغانستان که با نیروهای خارجی کار می‌کردند، از ترس اینکه مبادا با انتقامجویی طالبان روبرو شوند به پاکستان پناه بردند.

روابط میان حکومت طالبان در افغانستان و اسلام‌آباد به خاطر اخراج اجباری افغان‌ها به شدت پرتنش شده است. مقام‌های حکومت طالبان این تصمیم حکومت پاکستان را تقبیح کرده و آن را “ناعادلانه و غیرانسانی” خوانده اند.

منبع

Be the first to comment on "وست برای گفتگو دربارۀ برخی مسایل به شمول پناهندگان افغان به منطقه سفر کرد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*