وست: توانایی القاعده در پایین‌ترین سطح قرار گرفته، آمریکا نگران حملات گروه داعش است

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که توانایی القاعده در پایین‌ترین سطح در افغانستان قرار گرفته است و آمریکا حالا نگران حملات گروه شاخه خراسان داعش در افغانستان و خارج از این کشور است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی سیاست این کشور در افغانستان را با شهادت نمایندگان ویژه این کشور بررسی کرد.

آقای وست در این نشست گفت: «حیاتی ترین علاقه پایدار ما در افغانستان این است که اطمینان پیدا کنیم که این کشور دیگر هرگز به سکوی برای انجام حملات تروریستی علیه ایالات متحده یا متحدان ما تبدیل نخواهد شد.»

او افزود که در این راستا در دو دهه، آمریکا «حدود ۸۰۰ هزار نفر» به افغانستان اعزام کرد.

توماست وست گفت که «با انجام عملیات‌های موفق ضد تروریسم آمریکا، توانایی القاعده برای تهدید آمریکا از افغانستان یا پاکستان از زمان جابجایی این گروه از سودان به این منطقه در سال ۱۹۹۶ در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است.»

او «پناه‌دادن» ایمن الظواهری در کابل را «نقض آشکار تعهدات طالبان» خواند و گفت که آمریکا در حال ارزیابی تلاش‌های طالبان برای پایبندی به تعهداتش است.

نماینده ویژه آمریکا افزود که آنچه که بیش از همه آمریکا را در افغانستان نگران کرده است، فعالیت‌های گروه شاخه خراسان داعش است که قصد انجام حملات در خارج را نیز دارد و آمریکا با جدیت در حال ارزیابی قابلیت‌ها و برنامه‌های آن است.

در همین حال او تاکید کرد که «به نمایندگان طالبان خاطرنشان کرده‌ایم که عادی سازی روابط که طالبان به دنبالش است، بدون تغییر اساسی در رفتار حقوق بشری آنها به ویژه رفتارشان با نیمی از جمعیت این کشور دست نیافتنی است.»

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر و زنان نیز گفت که طالبان در سطح کشور بیش از ۵۰ دستورالعمل تبعیض و محدودیت بر زنان وضع کرده است که در سطح ولایت‌ها بیشتر است و زنانی که صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند، با بازداشت، آزار و اذیت و خشونت مواجه شده‌اند.

نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد افغانستانImage caption: نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد افغانستان

جو ویلسون، یکی از اعضای این کمیته در جلسه گفت که «افغانستان بار دیگر تبدیل به پناهگاه تروریست‌ها شده است. هزاران تن از گروه‌های تندرو که برخی متحدان و برخی دشمنان طالبان هستند در افغانستان حضور دارند که تهدیداتی جدی برای آمریکا هستند.»

او افزود که چین تنها کشوری است که سفیر طالبان را رسما پذیرفته است.

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه از تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی نیز گفت که «حالا با سیاست ناکام این اداره [جو بایدن]، وضعیت افغانستان هر روز بدتر می‌شود. طالبان تروریست هستند». او تاکید کرد که «طالبان معتدل» چنان که گفته می‌شود وجود ندارند. او اداره بایدن را متهم کرد که با نزدیک شدن به طالبان می‌خواهد رفتارش را تغییر دهد اما طالبان عملا در رفتار خود نشان داده که تغییر نمی‌کند و تاکید کرد که ارتباط طالبان با القاعده واقعی است و این واقعیت‌ها را نمی‌توانید تغییر بدهید.

منبع

Be the first to comment on "وست: توانایی القاعده در پایین‌ترین سطح قرار گرفته، آمریکا نگران حملات گروه داعش است"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*