وقوع دو انفجار در شهر کابل چندین کشته و زخمی برجا گذاشت

دو انفجار روز پنجشنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) یکی در ساحۀ خیرخانه و دیگری در ساحۀ دشت برچی شهر کابل به وقوع پیوسته است.

انفجار نخست حوالی ساعت ۷:۰۰ صبح در نزدیکی چهارراهی ۵۰۰ فامیلی از مربوطات حوزه ۱۵ امنیتی به وقوع پیوست که جبهۀ آزادی، یکی از گروه‌های مخالف طالبان، مسوولیت آن را به دوش گرفته است.

جبهۀ آزادی با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس ادعا کرده است که کاروان وسایط استخبارات طالبان در خیرخانه هدف حمله قرار گرفته و در این حمله سه طالب کشته و دو طالب دیگر زخمی شده اند. این جبهه مدعی است که در این حمله دو رنجر طالبان نیز از بین رفته است.

در اعلامیه آمده است که “کاروان وسایط گروهی از استخبارات بدنام طالبان با همکاری امر بالمعروف طالبان اشغالگر که برای شناسایی و گرفتاری دختران شهر کابل در خیرخانه برنامه‌ریزی داشتند مورد هدف چریک‌های جبهه آزادی” قرار گرفتند.

دومین انفجار در ساحۀ دشت برچی شهر کابل به وقوع پیوسته است. بر اساس فهرستی که شفاخانه‌های دشت برچی نشر کرده اند، تا کنون ۲۲ زخمی از محل این انفجار به این شفاخانه‌ها منتقل شده است.

شاهدان عینی گفته اند که این انفجار در نزدیکی مرکز تجارتی موسوم به “برچی سیتی سنتر” که یکی از نقاط مزدحم ساحۀ دشت برچی است، به وقوع پیوسته است.

شفاخانۀ ایمرجنسی در کابل با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که ۱۳زخمی به شمول شش زن، چهار مرد یک پسر نوجوان و دو کودک از محل حمله در مربوطات حوزه ۱۸ امنیتی در ساحه دشت برچی، به این شفاخانه منتقل شده است.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در کابل، گفته است است که انفجار دشت برچی ناشی از “پرتاب بم‌دستی” بوده که در این رویداد دو نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شده اند.

مسوولیت انفجار دومی را تا کنون گروهی به دوش نگرفته است، اما در چند روز گذشته، مسوولیت رویدادهای مشابه را شاخۀ خراسان گروه داعش به عهده گرفته است.

داعش مسوولیت حملۀ مرگبار روز سه شنبه در شرق شهر کابل را به عهده گرفت که در آن، به گفتۀ مقام‌های طالبان، سه نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

روز شنبه گذشته نیز انفجار در یک موتر مسافربری نوع کاستر در ساحۀ قلعه ناظر از مربوطات دشت برچی – ساحۀ عمدتاً هزاره نشین شهر کابل – منجر به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ۱۵ نفر دیگر شد که مسوولیت آن را شاخۀ خراسان گروه داعش به عهده گرفت.

در ماه نومبر نیز انفجار بم بر یک موتر بس مسافربری در ساحۀ دشت برچی شهر کابل منجر به کشته شدن کم از کم هفت نفر شد که داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت.

شاخۀ خراسان داعش از چندین سال به اینسو، مسوولیت مرگبارترین حملات بر اماکن و اجتماعات مسلمانان شیعه، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ را در افغانستان، به عهده گرفته است.با مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۲، حملات داعش که ظاهراً رقیب گروه طالبان پنداشته می‌شود، در این کشور ادامه یافته است، هرچند طالبان مدعی اند که داعش را در افغانستان سرکوب کرده اند.

چندی پیش سازمان ملل متحد گزارش داد که شمار جنگجویان داعش و اعضای خانواده‌های آنان در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر است. ملل متحد گفته است که داعش در حدود ۱۳ ولایت افغانستان، کمپ های آموزشی و پناهگاه‌های امن دارد.

منبع

Be the first to comment on "وقوع دو انفجار در شهر کابل چندین کشته و زخمی برجا گذاشت"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*