ووتل: بیم دارم که امریکا برای رسیدگی به تهدید القاعده در افغانستان، به منطقه برگردد

جوزف ووتل، فرمانده پیشین قوماندانی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در واکنش به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد حضور و فعالیت روبه رشد گروه القاعده در افغانستان، می‌گوید که بیم آن دارد که ایالات متحده در یک وضعیتی قرار گیرد تا برای رسیدگی به تهدید القاعده، به منطقه برگردد.

ووتل فعالیت گروه القاعده در افغانستان را “فوق العاده نگران کننده” توصیف کرده و گفته است که با خروج ایالات متحده از افغانستان، این نگرانی وجود داشت که طالبان بر تعهدات خود عمل نخواهند کرد و گروه‌هایی به مانند القاعده توان احیای مجدد و حتا صدور تروریزم به بیرون از مرزهای افغانستان را پیدا خواهند کرد.

در یک گزارش تازهٔ شورای امنیت ملل متحد که هفتهٔ گذشته نشر شد، آمده است که گروه القاعده برعلاوهٔ تاسیس هشت مرکز جدید آموزشی در افغانستان، یک انبار تسلیحاتی را د ر ولایت پنجشیر ایجاد کرده است.

جوزف ووتل در یک مصاحبهٔ اختصاصی با صدای امریکا گفت: “هراس دارم که در نهایت ما (ایالات متحده) در یک وضعیتی قرارخواهیم گرفت که برای رسیدگی به القاعده و تا حدی با طالبان، دوباره (به منطقه) برگردیم.”

حکومت طالبان گزارش ملل متحد را پروپاگند خوانده و گفته است که هیچ فرد مربوط به القاعده در افغانستان حضور ندارد.

در عین حال، شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز در واکنش به گزارش ملل متحد، به صدای امریکا گفت که القاعده در افغانستان و سایر کشورها به یک سازمان ” به شدت محدود شده” مبدل شده و توان تهدید به ایالات متحده را ندارد.

اما فرمانده پیشین سنتکام می‌گوید که تجربه در عراق نشان داده است که “اگر فشار بر این سازمان‌ها ادامه نداشته باشد، دوباره رشد می کنند، و زمانی که (سازمان‌های تروریستی) دوباره برمی‌گردند، بدتر از دفعهٔ اول می‌باشند.”

در این مصاحبه، جوزف ووتل به فعالیت تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) نیزاشاره کرده و این گروه را یک تهدید قابل ملاحظه برای پاکستان خوانده است.

او گفت: “یقیناً که پاکستان در حکومتداری خود با آزمون‌های زیاد روبروست. در چنین حالت، سازمان‌هایی به مانند تی‌تی‌پی می‌توانند رشد کنند تا حکومت‌هایی را که با مشکلات داخلی دچار اند، با تهدید مواجه سازند.”

منبع

Be the first to comment on "ووتل: بیم دارم که امریکا برای رسیدگی به تهدید القاعده در افغانستان، به منطقه برگردد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*