کمک‌های تازه بانک توسعه آسیایی و اتحادیه اروپا به افغانستان

بانک توسعه آسیایی و اتحادیه اروپا در یک اعلامیه از تصویب ۴۰۰ میلیون دالر کمک به افغانستان خبر داده و گفته است که این پول از سوی سازمان ملل متحد هزینه می‌شود.

بربنیاد این اعلامیه، این مقدار پول در زمینه رفع نیازهای اضطراری مردم افغانستان به مصرف می‌رسد.

بانک توسعه آسیایی گفته استک «برای تامین امنیت غذایی، کمک ۱۰۰ میلیون دالری برنامه جهانی خوراک را قادر می‌سازد تا کمک‌های غذایی حیاتی را به بیش از ۱ اعشاریه ۳۲ میلیون نفر از افرادی‌که در ناامنی غذایی شدید قرار دارند و اولویت دادن به زنان سرپرست خانواده‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر هزینه کند. کمک ۱۰۰ میلیون دالری سازمان خوراک و کشاورزی سازمان ملل متحد را قادر می‌سازد تا از تولیدات کشاورزی بیش از ۳۰۹هزار خانوار برای کشت گندم، محصولات تابستانی، سبزیجات و دام‌داری پشتیبانی کند. صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد از طریق کمک مالی ۲۰۰ میلیون دالری، کمک‌های موجود را گسترش داده و خدمات صحی را در ده ولایت در سراسر افغانستان با پوشش حدود ۷ اعشاریه ۵ میلیون نفر ارایه خواهد کرد.»

همزمان با این، اتحادیه اروپا نیز قرار است که ۱۴۰ میلیون یورو را در بخش‌های آموزش، بهداشت و توانمندسازی بانوان در افغانستان هزینه کند.

در اعلامیه اتحادیه اروپا آمده است که کمک‌های اتحادیه اروپا به افغانستان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ میلادی پس از آن متوقف شد که امارت اسلامی، زنان و دختران را از کار در سازمان‌های حکومتی و غیرحکومتی منع کرد.

ممتاز یوسفزی، ریس اتحادیه زنان کشاورز به طلوع‌نیوز گفت: «اگر این کمک‌ها صورت نگیرد، یک بحران سخت اقتصادی را به بار میاورد. ما زمستان را هم پیش رو داریم و خانم‌های که سرپرست خانواده ندارند، برای آنان مشکلات زیاد پیش خواهد آمد.» و اتحادیه اروپا

از سویی‌هم، توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه درباره وضعیت بشری در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

توماس وست در صفحه‌ی خود در شبکه ایکس نگاشته است که ایالات متحده بزرگترین ارایه دهنده کمک‌های بشری در افغانستان است.

توماس وست نوشته است: «خرسندم که دیروز با مارتین گریفیتس  در مورد وضعیت بشری در افغانستان ملاقات نمودم. ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین کمک کننده بشری برای رفع نیازمندی‌‌های حیاتی افغان‌ها است. از شرکای تطبیق کننده، به پاس ارایه کمک‌ها در تطابق با اصول جهانی، سپاسگزارم.»

شاکر یعقوبی، آگاه مسایل اقتصادی در این باره گفت: «در صورتی‌که ایالات متحده واقعاً اراده‌ی کمک اقتصادی به مردم افغانستان را داشته باشد، باید افغانستان را در ساختن یک ستراتیژی همه‌جانبه اقتصادی و سیاسی کمک بکند.»

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد گفت: «کمک‌های بانک انکشاف آسیایی و اتحادیه اروپا در این شرایط می‌تواند به نفع مردم افغانستان تمام شود و ما از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم. تقاضای ما این است که این کمک‌ها روز به روز در بعد انکشافی و بشردوستانه به مردم افغانستان افزایش پیدا بکند.»

پیش از این برنامه جهانی خوراک از کم‌بود بودجه برای کمک به مردم افغانستان هشدار داده و گفته بود که اگر پول کافی در اختیار این نهاد قرار نگیرد، ممکن به‌گونه‌ی کامل از افغانستان بیرون شود. و اتحادیه اروپا

منبع

Be the first to comment on "کمک‌های تازه بانک توسعه آسیایی و اتحادیه اروپا به افغانستان"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*