پرتاب راکت آزمایشی سپیس اکس بار دیگر به ناکامی انجامید

شرکت سپیس‌ایکس روز شنبه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) باردیگر به گونهٔ آزمایشی راکت ستارشپ را پرتاب کرد که این راکت برای نخستین بار به فضا رسید، اما حدود ۱۰ دقیقه بعد تماس آن با زمین قطع شد و گمان می‌رود که دقایقی بعد منفجر شده باشد.

این دومین پرواز آزمایشی سفینهٔ ستارشپ بود که به ناکامی انجامید. در آزمایش نخست، سفینهٔ ستارشپ حدود چهار دقیقه پس از پرواز در هوا منفجر شد.

راکت ستارشپ که ۵۰ متر طول دارد، محصولی از شرکت خصوصی فضایی سپیس‌اکس است و بر اساس برنامهٔ از قبل پلان شده از ایستگاه فضایی ایالت تکزاس به هوا پرتاب شد و ۹۰ کیلومتر فاصله را از سطح زمین پیمود.

در مرحله اول پرواز، راکت تقویت کننده پس از جدا شدن از سفینه بر فراز خلیج مکسیکو منفجر شد، اما سفینه به سفر خود ادامه داد. تقریباً ۱۰ دقیقه پس از پرواز یکی از مامورین کنترول شرکت سپیس ایکس گفت که تماس سفینه با زمین قطع شده است.

هدف اصلی این پرواز آزمایشی خارج کردن استارشپ از مدار زمین و فرستادن آن به فضایی دور از مدار زمین بود.

انجام این کار، گام کلیدی در جهت دستیابی به هدف اسپیس ایکس برای تولید یک فضاپیمای بزرگ و چند منظوره با قابلیت ارسال افراد و محموله‌ها به ماه و در نهایت به مریخ خواهد بود.

پرتاب ابتدا برای روز جمعه برنامه ریزی شده بود، اما به خاطر تعویض سخت افزار کنترول پرواز در آخرین لحظه این پرتاب برای یک روز به تعویق افتاد.

شرکت سپیس‌ایکس سفینهٔ ستارشپ را برای حمل فضانوردان به کره ماه و مریخ ساخته است و ممکن در آینده بسیار نزدیک کار آنرا آغاز کند.

منبع

Be the first to comment on "پرتاب راکت آزمایشی سپیس اکس بار دیگر به ناکامی انجامید"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*