اچکزی: پلان منظم برای بی‌ثباتی پاکستان وجود دارد

وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان، پس از انفجار مرگبار در منطقه مستونگ در این ایالت می‌گوید که پلان منظم برای بی‌ثباتی این کشور وجود دارد.

جان اچکزی، گفته است که پاکستان سزای تروریستان و تسهیل‌کنندگان حملات آنان را خواهد داد.

بخش دیوۀ صدای امریکا گزارش داده است که اچکزی روز یکشنبه اول اکتوبر (نهم میزان) در کنفرانس مطبوعاتی گفت که موضع رییس اردوی پاکستان را در برابر هراس‌افگنی تایید می‌کند. او گفته است که حکومت ایالتی به هرگونه کمک برای تامین دوبارۀ امنیت در بلوچستان اعتماد دارد.

اچکزی تاکید کرده است: “من اطمینان می‌دهم که از هر اینچ دفاع خواهیم کرد. حوادثی هر روز در سرتاسر پاکستان اتفاق می‌افتد. چرا در جاهای دیگر اتفاق نمی‌افتد؟ چرا در اوزبیکستان، تاجیکستان و ایران اتفاق نمی‌افتد؟ این بدان معناست که پشت این یک پلان منظم وجود دارد و تلاش هایی برای بی‌ثبات کردن پاکستان انجام می‌شود، اما بس است، رعایت کسی را نمی‌کنیم، جنگ علیه تروریستان اعلام شده است”.

بر اساس آمار رسانه‌های پاکستانی، در حملهٔ مستونگ ایالت بلوچستان دست کم‌ ۶۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این حمله در مراسمی که به مناسبت میلاد پیامبر اسلام‌آباد برگزار شده بود، به وقوع پیوست.

هنوز مسوولیت این حمله را فرد یا گروهی به عهده نگرفته است. تحریک طالبان پاکستان که در ماه‌های اخیر مسوولیت مرگبارترین حملات را در پاکستان بر عهده گرفته است، دست داشتن در حمله مستونگ را رد کرده اند.

سرفراز بوگتی، وزیر داخله پاکستان نیز اخیراً گفته است که تروریستان در هر کجا که باشند و لانه‌های شان برای آنها معلوم است و نیروهای امنیتی پاکستان می توانند به طور کامل علیه آنها اقدام کنند.

در این حال، بر اساس یک گزارش تازۀ‌ مرکز مستقل تحقیقات و مطالعات امنیتی مستقر در اسلام‌آباد که روز شنبه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) نشر شد، حملات تندروان در پاکستان افزایش یافته و در نه ماه نخست سال جاری، جان بیش از ۷۰۰ تن از نیروی امنیتی و غیرنظامیان را گرفته است.

این مرکز در گزارش خود گفته است که شمار تلفات ناشی از حملات تروریستی در سال جاری در مقایسه با سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ در صد افزایش یافته و ۹۲ در صد این تلفات در ایالت‌های بلوچستان و خیبر پشتونخوا ثبت شده است.

در گزارش آمده است: “نیروهای امنیتی پاکستان کم از کم ۳۸۶ منسوب خود – از جمله ۱۳۷ سرباز اردو و ۲۰۸ منسوب پولیس – را که ۳۶ در صد تمام تلفات می‌شود، در نه ماه اول سال ۲۰۲۳ از دست داده که بالاترین رقم در هشت سال گذشته است.”

مرکز مستقل تحقیقات و مطالعات امنیتی در گزارش خود افزوده که ۳۳ شبه نظامی پاکستانی نیز در میان کشته شدگان اند.

با این حال، بر اساس معلومات جمع‌آوری‌شده توسط صدای امریکا از بیانیه‌های رسمی اردوی پاکستان، اردوی این کشور تاکنون کشته شدن ۲۱۴سرباز و افسر خود را در سال جاری در عملیات‌های ضد تروریستی و حملات شورشیان تایید کرده است.

پاکستان می‌گوید که تندروان تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان پایگاه دارند و از زمانیکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند، این وضعیت طالبان پاکستانی را نیز جسور کرده تا حملات فرا مرزی خود را سازماندهی‌ کنند.

اما طالبان افغان همواره این اتهام را رد کرده و گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند تا بر ضد سایر کشور‌ها از خاک افغانستان استفاده کند.

اسلام آباد اخیراً فشارهای دپلوماتیک را بر کابل افزایش داده است تا از انجام حملات تروریستی بیرون مرزی توسط تحریک طالبان پاکستان جلوگیری کند.

در اوایل این هفته، جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه حکومت موقت پاکستان، گزارش‌ها مبنی بر بازداشت ۲۰۰ شبه‌نظامی گروه مسلح تحریک طالبان پاکستان (TTP) توسط حکومت طالبان را تایید کرد.

منبع

Be the first to comment on "اچکزی: پلان منظم برای بی‌ثباتی پاکستان وجود دارد"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*